EL plaanib kohustada tootjaid müüdud kaupu mõistliku aja- ja rahakuluga parandama (1)

BNS
Copy
Katkine pesumasin.
Katkine pesumasin. Foto: Urmas Luik

Kui tulevikus juhtub kodus mõni elektriseade katki minema ja seda saab veel remontida, siis Euroopa Komisjoni plaanide kohaselt peab tootja või müüja seda võimalust tarbijale ka pakkuma. See aitab inimestel säästa ja vähendada jäätmeteket.

Kolmapäeval võttis Euroopa Komisjon vastu rohelepet toetava ettepaneku, mis peaks looma paremad võimalused toodete parandamiseks, mis omakorda aitab tarbijatel raha kokku hoida ja vähendada jäätmeteket.

Viimastel aastakümnetel on komisjoni teatel olnud kombeks katkised tooted parandamise asemel pigem uute vastu välja vahetada ning tarbijale ei ole loodud piisavalt stiimuleid, et nad laseksid tooteid pärast garantiiaja lõppu parandada. Ettepanekuga muudetakse toote parandamine tarbija jaoks lihtsamaks ja rahaliselt mõttekamaks kui selle väljavahetamine. Kui parandamise järele tekib suurem nõudlus, elavneb komisjoni lootusel ka sektor ning tootjatel ja müüjatel tekib huvi töötada välja kestlikumad ärimudelid.

Ettepanek annab tarbijale õiguse tooteid parandada nii seadusega ette nähtud garantiiaja jooksul kui ka pärast seda. Kui garantii veel kehtib, peavad müüjad pakkuma parandamisvõimalust, kui see ei ole asendamisest kulukam. Kui garantii enam ei kehti, tekivad tarbija jaoks uued õigused ja vahendid, mis muudavad parandamise lihtsaks ja taskukohaseks.

Tarbija saab ettepaneku järgi õiguse nõuda tootjalt toote parandamist, kui see on Euroopa Liidu õiguse järgi tehniliselt võimalik, näiteks pesumasina või teleri puhul. Tootjal on kohustus teavitada tarbijat sellest, milliseid tooteid tootja on ise kohustatud parandama.

Luuakse ka veebipõhine platvorm, et viia tarbijad kokku nende kodukohas tegutsevate parandajate ja taastatud kaupade müüjatega. Platvormil saab otsida tooteid asukoha ja seisukorra järgi, mis aitab tarbijatel leida häid pakkumisi ja suurendab parandajate nähtavust.

Samuti võetakse ettepaneku järgi kasutusele teabeleht, mida tarbija saab nõuda igalt parandajalt, et tagada parandamistingimuste ja -hinna läbipaistvus ning et tarbijal oleks lihtsam paranduspakkumisi omavahel võrrelda.

Töötatakse välja Euroopa parandusteenuste kvaliteedistandard, et tarbijal oleks võimalik teha kindlaks, millised parandajad kohustuvad pakkuma paremat kvaliteeti.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles