Ühendkuningriigis lõppes hiljuti uue töömudeli edukas kuuekuuline katsetus. Selle tulemusel märkasid ettevõtted märkisid tootlikkuse kasvu ja töötajate suuremat huvi, samas kui töötajate sõnul parandas see nende elukvaliteeti.
Britid katsetasid edukalt uut töökorraldust ettevõtetes
Tehnoloogiaettevõtte Otta tegevjuht Sam Franklin ütles, et terve tööpäeva kärpimine ühest nädalast tundus talle suur samm, kuna see vähendab töötunde 20%. «Seda tehes tundsin, et hakkan paati liiga palju kõigutama,» rääkis ta CNBC Make It'le.
Ta otsist keskteed ja leidis selle üheksas tööpäevas kahenädalases töötsüklis. See tähendab, et 14 kalendripäeva jooksul on üheksa tööpäeva ja viis puhkepäeva. Igal teisel nädalal saavad töötajad lisa vabapäeva, sageli reedel.
Otta on üks paljudest ettevõtetest, kes praegu seda töömudelit katsetab – kui see hästi läheb, võib lõpuks olla valikuvõimalus neljapäevasele nädalale üleminek.
«Asjatundjana tundus, et miks mitte proovida üheksa päeva kahe nädala jooksul?» ütles Franklin.
Selle töömudeli eelised on seda testinud inimeste sõnul sarnased neljapäevase nädala eelistega. See hõlmab tootlikkust, töötajate rahulolu, paremat töö- ja eraelu tasakaalu ning paremat heaolu. Franklin on märganud, et see teema kerkib päevakorda ka töölevõtmise käigus.
«See on üks asju, mida kõik mainivad värbamisel, et lugesin sellest ja mulle meeldib, ja ma tahaks nii töötada.»
Ben Branson-Gateley, personalitarkvarafirma Charlie HR tegevjuht ja kaasasutaja, kes järgib samuti üheksa tööpäevaga kahenädalast mudelit, ütleb, et on märganud täiendavaid eeliseid võrreldes neljapäevase nädalaga.
«Põhjus, miks ma olen tõesti üheksa ja mitte nelja tööpäeva poolt, on neljapäev, mis ei muutu nii uueks reedeks,» ütles ta. «Nelja- ja viiepäevaste nädalate vaheldumine loob ka parema tasakaalu.»
«Need neljapäevased töönädalad võivad olla üsna intensiivselt,» ütleb ta. «Ma ei tahaks iga nädal niimoodi töötada.»
Sarnaselt neljapäevasele nädalale ei sobi üheksa tööpäevaga kahenädalane periood igale ettevõttele ja igale töötajale. Avalike suhete firma Stand, mis asub Londonis, on üks neist, selgitab asutaja Laura Oliphant.
«Kasu oli ilmselge, tundsin, et toetame paremini töötajate vaimset heaolu, vähendame stressi ja läbipõlemist, andes aega väljalülitumiseks. Ja meeskond tundis end produktiivsemana. Kuid seal oli mõningaid puudusi,» selgitas ta.
Mitte kõik töötajad ei märganud eeliseid, ütles Oliphant. Kuna kliendid pidid saama igal päeval ettevõttes kellegagi ühendust võtta, pidi Stand looma rotatsiooni, andes üksikutele töötajatele erinevad vabad päevad.
«Rotatsiooni sisseviimine oli aeganõudev ja keeruline välja töötada, kõik töötasid erinevate ajakavade alusel ja meeskonnad olid pinges, kui olid puhkuseperioodid,» räägib Oliphant.
Stand järgib nüüd 4,5-päevast tööskeemi. Reedeti pärast kella 13.00 tuleb iga meeskonna kohta märkida üks inimene, kes hoiab silma peal olulistel meilidel. See on lahendanud probleemid, mille ettevõttel oli üheksa tööpäevaga kahe nädala jooksul.