Finora Pank viis äriklientide seas läbi kvalitatiivse uuringu, et tuvastada, kas ja kuidas on Ukraina sõda ning kaasnenud majandussurutis mõjutanud Eesti väike- ja keskmiste ettevõtete arenguplaane.
Analüüsist selgus, et alanud sõda ning kaasnenud ebakindlus selgelt mõjutas Eesti väikeettevõtjate otsuseid. «Järsult muutus olulisemaks laovarude suurendamine, seda eriti ehitusvaldkonnas. Samuti pani klientide maksete pikk ooteaeg ning hilinemine paljud ettevõtjad pinge alla, tekkis puudus käibevahenditest, et maksta palka, soetada materjale ning üldiselt tegevust jätkata,» tõi välja Finora Panga krediidijuht Anoly Gilden.
«Väikeettevõtete puhul oli märgata tendentsi, et kardeti raskustesse sattunud suure kliendi poolt nurkasurumist.»
«Väikeettevõtete puhul oli märgata tendentsi, et kardeti raskustesse sattunud suure kliendi poolt nurkasurumist. Väikesele tarnijale maksmisega viivitamine või üldse ärisuhte lõpetamine viimaseid arveid maksmata võib mõnele näiteks välismaisele suurfirmale olla ebaeetiline, aga kriisis paraku vähim halb valik. Samas võib selline olukord osutuda Eesti väikeettevõttele elu ja surma küsimuseks. Siiski tundub, et sellised hirmud on olnud pigem suuremad kui tegelik elu,» analüüsis Gilden.
«Siin klapivad järeldused ka näiteks Euroopa Komisjoni andmetega novembrist, mille kohaselt oli Eesti majandususalduse indikaator madalam nii pikaajalisest keskmisest kui ka eelmise novembri näitajast,» lisas krediidijuht.
Majanduse mustreid sõda ei muutnud
Samal ajal pole muutunud majanduskeskkond Gildeni sõnul siiski Eesti väikeettevõtjate tegevust halvanud ning majandusharude sisemine loogika mõjutab tegevust rohkem kui sõjast tulenenud erakorralised asjaolud.