Pangaaktsiate tuules jätkub nafta järsk odavnemine, hind kukkus 15 kuu madalaimale tasemele

Erkki Erilaid
Copy
Naftapump USAs.
Naftapump USAs. Foto: Angus Mordant

Brenti toornafta odavnes täna 75 dollarini barrelist ja USA WTI naftabarrel maksab vaid 69 dollarit, viimati nägime selliseid hindu koroonakriisi lõpus 2021. aastal.

Brenti toornafta hind on nädalaga kukkunud USA Silicon Valley Banki kokkuvarisemisele järgnenud üleilmse turbulentsi tõttu juba 13 protsenti.

Tänane odavnemine toimub osaliselt Euroopa aktsiaturu languse tõttu. Pangandusaktsiad langesid pärastlõunaks 6,4 protsenti, millele järgnes jaemüügisektor, mis langes 4,7%.

Turgudel näib valitsevat arvamus, et panganduskaos kisub kaasa ka teised sektorid ja tarbimine väheneb. Samuti pole Hiina majandus sugugi niivõrd kiirelt taastumas kui varem eeldati.

Lisaks teatas Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA), et nende hinnangul ületab ülemaailmne naftapakkumine 2023. aasta esimesel poolel nõudlust, mis samuti hindu allapoole surub. 

Eile märkisid Eesti suuremad kütusemüüjad, et nemad tanklates kütuse hindu veel langetama ei kiirusta. Viimati, kui nafta kauples sarnastel tasemetel, maksis diislikütus Eesti tankates ligi 1,3 eurot ja 95 bensiin umbes 1,5 eurot liiter.

Circle K mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi rääkis, et maailmaturgude toornafta hinnad on viimase kolme kuu jooksul olnud väga volatiilsed, kõikudes 78-89 dollari vahemikus barreli eest. «Reaktsioonina maailmaturu hindade langusele, langes Eesti tanklates mootorikütuse jaehind juba veebruari alguses, mil toornafta barrel maksis sarnaselt umbes 80 dollarit. Peale seda on nafta hinnad püsinud valdavalt kõrgemal tasemel, kuid jaehindadesse see tõus jõudnud ei ole. Seega mootorikütuse jaehinnad on viimaste kuude vältel reageerinud küll maailmaturu hinnalangusele, kuid maailmaturu vahepealne hindade tõus Eesti jaehindades kajastunud ei ole,» selgitas Sassi, miks hinnad praegu tanklates ei muutu.

Kuna viimaste kuude Brenti toornafta hinnagraafik on olnud väga heitlik, kuid jaehinnad on püsinud pigem stabiilsena, on tema hinnangul ka väga keeruline ennustada, kas ja kui suurt mõju lähiaja langused või tõusud mootorikütuste jaehindadele avaldavad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles