EY aasta ettevõtja nominent HUUM viib Eesti sauna laia maailma

Carl-Robert Puhm
, majandusajakirjanik
Copy
HUUMi asutaja Siim Nellis.
HUUMi asutaja Siim Nellis. Foto: Huum

«Praegu tantsime peol veel oma nurgas, aga lähiajal võib juhtuda, et tuleme juba keskpõrandale tantsu lööma.» Just nii vastab saunakeriste tootja HUUM asutaja Siim Nellis (36), kui palun tal kirjeldada ettevõtte järgmisi sihte.

2014. aastal asutatud HUUM on saunaahjude, elektrikeriste ja nende juhtelektroonika tootja, kes pole lasknud heal kriisil raisku minna. Kui 2019. aastal küündis ettevõtte käive napilt üle miljoni euro, siis mullu detsembris saadi säärane müügitulu kätte vähem kui kuu ajaga. Mõistagi ei müüda sellises koguses keriseid enam ammu vaid kohalikule saunatajale.

«Oleme sõnastanud enda missiooniks viia Eesti saun laia maailma. Loeme selle eesmärgi saavutatuks, kui meie tooteid müüakse aktiivselt vähemalt 50 riigis ja igal kontinendil,» räägib ettevõtja, kes on oma keristega jõudnud 34 turule.

Eesti sauna maailma viimise mõttelennu tuules soovib HUUM kerkida ka oma valdkonna suurimate tegijate hulka. Nellis söandab välja öelda, et juba lähitulevikus on ettevõttel ambitsioon tõusta maailma suuruselt teiseks kerisetootjaks. Julguse sellest unistada annab Tartu külje all tegutsevale ettevõttele viimastel aastatel kogetud hoogne kasv.

Kui koroonakriis lõi 2020. aastal kogu maailma majanduse uppi, oli ka HUUMil sahtlis plaan B ehk kärpekava. Päevavalgele seda ei toodud, sest sama aasta maikuus sai selgeks, et mingit kriisi ei tule. Kuu hiljem koitis juba teadmine, et oodata on hoopis plahvatust, mis päädis üleilmse saunabuumiga.

«Tagantjärgi vaadates oli juhtunu tegelikult hästi loogiline. Kui sa pead istuma kodus ja sul on pidevalt oht haigeks jääda, tekib sauna ehitamiseks mitu head põhjust. Esimeseks tugevaks motivatsiooniallikas sai soov panustada rohkem oma tervisesse ning spaade kinnipanek. Teisalt soodustas saunaturgu ka üldine ehitusbuum kodumajapidamiste seas. Kõik see päädis sellega, et ühel hetkel tekkis turul saunapuidu nappus, mis hakkas meie müüki pärssima. Oleksime võinud toona veel kiiremini kasvada, aga nõudlus poos turu lihtsalt kinni. Tean, et osal saunaehitajatel olid järjekorrad poolteist aastat,» kirjeldab Nellis pööraseid aegu.

Kasv vaatamata langusele

Kui koroona-aastatel puhus kerisetootjatele ja saunaehitajatele soodne pärituul, siis mullu enam pilt nii roosiline polnud. Ukrainas puhkenud sõda ja sellega kaasnenud energiakriis pani saunandusele tõsise põntsu.

«Eelmine aasta oli tõesti teistsugune ja tõi vähemalt Euroopas kaasa korraliku languse. Näiteks maailma suurim kerisetootja teatas ühtäkki 160 inimese koondamisest. Meie suutsime selles äris olla üks vähestest, kes kasvas edasi,» räägib Nellis. Ja tõsi see on: HUUMi müügitulu kerkis ka mullu ligi kahe miljoni võrra, jõudes 8,34 miljoni euroni.

HUUMi eriliseks õnnestumiseks peab Siim Nellis juhtpulti UKU, millega saab kerise sooja panna kasvõi teisest maailmanurgast.

Keerulisemas majandusolukorras edukaks hakkamasaamiseks on HUUMi asutajal pakkuda kindel retsept. «Toode peab olema tugev. Ka meie edu tugineb varem tehtud tööl. Usun, et HUUMi väärtuspakkumine on nii kvaliteedi kui ka disaini lisandväärtuse osas teistest parem. Keerulisematel aegadel seda märgatakse,» räägib Nellis.

Eriliseks õnnestumiseks peab HUUM juhtpulti UKU, millega saab kerise sooja panna kasvõi teisest maailmanurgast.

«Julgen öelda ilma igasuguse valehäbita, et suurimad keriste maaletoojad on tituleerinud meie juhtpuldi maailma parimaks.

Lisaks on suurimad kerisetootjad – ise samal ajal häbenedes – oma juhtpuldid nüüdseks meie pealt maha viksinud,» räägib Nellis.

«Natuke koomiline muidugi on, sest varem rääkisid nad juttu, kuidas äpist kerise juhtimine on ohtlik. Aga ma ei tunne absoluutselt, et meie sellest midagi kaotaksime. Pigem tunneme end võitjatena, sest oleme kerkinud oma valdkonna absoluutseks suunanäitajaks,» lisab ta uhkelt.

Kuigi meedias räägiti 2022. aastal pidevalt, kuidas saunakerise kasutamine lennutab elektriarved lakke, ei täheldanud H, et krõbe elektrihind Euroopas oleks nende müüki oluliselt pärssinud.

Kuigi HUUMi võib pidada kasvuettevõtteks, on ettevõte isemajandav ning kiiret kasvu suudetakse rahastada omatuludega.

«Korraks oli hetk, kus kliendid hakkasid vaatama rohkem puuküttega keriste poole, kuid saades aru, et ka puidu hind kasvab, muutus pilt peagi endiseks. Ja pealegi, kui sa ikka seletad sakslasele ära, et tegelikult maksab sauna kütmine endiselt kahe õlle raha, ei ole elektrihind tema jaoks argument sauna ehitamata jätmiseks.»

Lisaraha pole tarvis

Seda, et HUUMil on maailma vallutusplaanidega tõsi taga, näitab ka ettevõtte töötajate arv, mis mullu kahekordistus ligi 40 töötajani. Nellise sõnul ongi nende suurim väljakutse praegu uute töötajate sulandumine ja protsesside paika loksutamine.

Kuigi HUUMi võib pidada kasvuettevõtteks, on ettevõte isemajandav ning kiiret kasvu suudetakse rahastada omatuludega. «Hetkel näeme küll, et investoritelt me lisaraha ei vaja ning suudame kasvada ka omavahendeid kasutades. Natuke on see ka meie moto, sest mulle meeldib ikka jälle öelda, et we don’t burn money, we earn money (me ei põleta raha, vaid teenime seda – toim).»

Siim Nellis (36)

Lõpetanud 2010. aastal Eesti Maaülikooli vesiehituse ja veekaitse eriala.

alates 2005 Asine OÜjuhatuse liige.

alates 2015 Huum OÜ juhatuse liige.

alates 2018 Huum Sauna OÜ juhatuse liige.

alates 2023 Saunad Ukrainasse MTÜ juhatuse liige.

Samas pole mingi saladus, et kodumaised jaeinvestorid ootavad HUUMi näiteks First Northi alternatiivbörsile. «Seni kuni saame ise väga kenasti hakkama, siis... No vaatame. Ma tegelikult ei välista midagi, aga hetkel on meil tähelepanu muudel asjadel. Ma arvan, et praeguses majanduskeskkonnas kujuneks ka [aktsia] hind liiga soodsaks,» avab Nellis.

Kes väga soovib HUUMi teekonnast osa saada, saab ettevõtte osakuid soetada läbi Funderbeami keskkonna. «Funderbeam oli meil rohkem mainekujundus- ja turundusprojekt. Raha kaasamine oli tegelikult toonases majanduskeskkonnas kõige väiksem mure.»

Samas möönab Nellis, et algusaastatel võinuks HUUM siiski julgemalt meeskonda suurendada: «Tagantjärele mõeldes sai ehk alguses liiga pikalt kolmekesi pusitud.»

Pealinna ei kipu

Lõppenud aastal seadis HUUM end sisse Tartu külje all paiknevas Vahi tööstuspargis. «Tartu sellepärast, et ma ise soovin siin elada. Olen Tallinnas kolm kuud elanud ja pean tunnistama, et sinna ma ei soovi kolida,» selgitab Nellis, rõhutades, et ettevõtte logistika sellest ei kannata.

Kuigi maailma saunaturul on HUUMil veel pikk tee käia, on asutaja südameasi hea seista ka saunakultuuri arengu eest. Käesoleval aastal on tal koos paari kaasautoriga kavas välja anda saunaraamat, mis on plaanis tõlkida vähemalt kuude keelde.

Samuti näeb HUUM tublisti vaeva, et inimesi sauna ehitamise osas harida. «Nii kurb kui see ka pole, ehitatakse meil saunasid ikka massiliselt valesti. Tulemuseks on see, et saunas on õhk kihistunud ja leilikvaliteet kannatab. Kui tuul puhub ikka seintest läbi ning ventilatsioon on täiesti valesti ehitatud, on väga raske ka kõige parema kerisega kvaliteetset kogemust saada.»

Seejuures ei puuduta Nellise sõnul mure vaid isehakanud saunaehitajaid. «Ma arvan, et moel või teisel pakuvad Eestis saunaehitust umbes 100 ettevõtet. Ja ma väidan, et vähemalt 90 protsenti neist ehitavad ventilatsiooni valesti.»

Saunapisik tuli perekonnast

Nellis on oma perekonnas kolmas põlvkond, kes on tegelenud saunakeriste tootmisega. Tema vanaisa oli ahjude ehitaja, kelle üheks tooteks olid saunakerised. Ka tema isa tegeleb siiani saunakeriste tootmisega. Siim ise alustas aga hoopis 19-aastaselt kaupmehena.

«Suguvõsa on mul tõesti olnud tihedalt saunaga seotud. Aga ise lõin esmalt saunakeriseid müüva veebipoe. E-poe tegemise kõrvalt nägin turul kitsaskohti ja hakkasin siis pihta. Nägin näiteks, et turul pole saadaval suure kivimassiga võrk-elektrikeriseid,» räägib ta.

Algus ei kujunenud vesiehitiste inseneriks õppinud mehel aga sugugi kergelt. «Eks ma hakkasin ülikooli kõrvalt seda kerist siis vaikselt arendama. Aega läks kuus aastat, kuni valmis esimene lahendus. Tõsi, see oli ääretult kole, kallis ja tehniliselt ei omanud mingit potentsiaali.»

Äpardunud katsetusest hoolimata ei jätnud Nellis keriste arendamist pooleli, vaid koostöös Eesti Kunstiakadeemia tootearenduste tudengitega töötas välja kaks prototüüpi. Seejärel seadis ta sammud metalliettevõtete poole ning leidis partneri Torm Metalli näol, kes muutis katsetused tööstuslikult toodetavaks.

Kui algusaastatel oli Nellisel HUUMi tootearenduses võtmeroll, siis ajapikku on tema osa kahanenud. «Nüüdseks sekkun minimaalselt. Eks aeg-ajalt ikka vaatan ja avaldan arvamust, aga igapäevase tootearenduse juhtimise olen üle andnud.»

Aasta alguses sai HUUM endale ka uue tegevjuhi. Nellis ise jätkab äriarendusjuhina. «Usun, et see oli mõistlik otsus. Olen igapäevaselt juhtinud ettevõtet üheksa aastat. Tundsin, et vaja on uut värskust ning võib-olla uutmoodi mõtlemist ja kogemust. Ükski inimene ei suuda ühte asja lõputult sajaprotsendiliselt panustada,» hindab ta.

HUUMi asutaja ei plaani jääda käed rüpes istuma. «Mul on juba uued põnevad mõtted, mis ei ole otseselt seotud saunaga. Kõige raskem ongi hetkel välja selekteerida ideed, mis väärivad päriselt tähelepanu. Ideedest puudu mul kindlasti ei ole,» naerab Nellis.

Žüriiliikme kommentaar

Viljar Arakas.
Viljar Arakas. Foto: Erakogu.

Viljar Arakas

EfTEN Capital AS

Kes oleks osanud arvata, et selline elutu seade nagu saunakeris võib kedagi kõnetada? HUUM on seda suutnud. Siimu ettevõtja lugu on äärmiselt inspireeriv – kolmandat põlve saunakeriste tootja, esimene, kes on saanud seda teha vabas Eestis, ning on võtnud sihikule ei kellegi muu kui maailma suurima tootja Harvia. HUUMi kerised on selgelt äratuntavad ja need jäävad visuaalselt meelde ka saunavõhikule. Suurepärane näide Eesti ettevõtluse ja ülikoolide, EKA tootedisaini, koostööst. Siim ütles oma intervjuu lõpuks väga ilusti: «We don’t burn money, we earn money.» Oleks meie Eestis vaid rohkem Siime.

Tagasi üles