Pärast pandeemiat on lendamine hüppeliselt kallinenud, sest nõudlus kasvab, kütusehinnad püsivad kõrgel ja üldine inflatsioonitempo ei näita raugemise märke. Et hinnatõusu pidurada, tuleb lennufirmadel püksirihma pingutada.
Lennufirmad üritavad kulude kärpimisega vältida piletite järjekordset kallinemist
Pärast 2020. ja 2021. aasta rangeid koroonapiiranguid, kui reisijaid oli sunnitud koju jääma ja paljud vedajad töötajaid koondama või oma tegevuse sootuks lõpetama, algas 2022. aastal lennunduse kiire taastumine.
Soodsaid lennupakkumisi oli eelmise aasta alguses küllaga ja inimesed tormasid piirangute leevenedes reisima. Kuna lennufirmadel nappis nii töötajaid kui ka lennukeid, millega kiiresti kasvanud nõudlust katta, hakkasid juba kevadel lennupiletid kiiresti kallinema. Lisaks lõi Venemaa agressioon üles ka kütusehinnad.
Reisiteenuste vahendaja Hopperi analüüs näitab, et rahvusvahelised reisid on teinud «suure tagasituleku», 62 protsenti 2023. aasta lendude broneeringutest on tehtud sihtkohtadesse mõnes teises riigis, vahendas Oilprice.com.
Veebruaris olid nende andmetel USA siseriiklikud lennupiletid ligikaudu 20 protsenti kallimad kui eelmisel aastal samal perioodil. Euroopas oli kallinemine samuti kiire. Ühendkuningriigi lennupiletid kallinesid koguni 36 protsenti.
Estravel teatas hiljuti Postimehele, et nende statistika järgi on 2019. aastaga võrreldes Eestis kallinenud lennupiletid keskmiselt 18% ja pakettreisid umbes 24 protsenti.
Üks selle aasta hinnakasvu tõukejõude on samuti oodatav nõudluse suurenemine. Eelmisel suvel nägime reisijate arvu järsu kasvu tulemusi, kui pudelikaelad lennujaamades põhjustasid kogu maailmas suuri hilinemisi ja lendude tühistamisi. Kuigi lennufirmad- ja jaamad on hakanud järk-järgult palkama rohkem töötajaid, on oht, et nõudlus võib ületada pakkumise, mis viib hinnad veelgi kõrgemale.
Euroopa Lennunavigatsiooni Ohutuse Organisatsiooni Eurocontrol hinnangul ei kujune uue nõudluse teenindamine tarneahela probleemide, töötajate streikide, õhuruumide sulgemise ja muude sektori kitsaskohtade taustal lihtsaks ülesandeks.
Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary ütles, et lennundus peab eeloleval suvel paljude võimalike väljakutsetega toimetulemiseks tegema kõike, et oma kulusid kontrolli all hoida.
Kuna lennufirmad seisavad silmitsi inflatsiooni ja kütusehindade tõusuga, ei suuda nad katta enam ka neid kulusid, mida tehti 2021. ja 2022. aastal reisijate tagasi meelitamiseks. Seetõttu tehakse sooduspakkumisi vähem.
Lisaks peavad lennufirmad kasvavale nõudlusele reageerimiseks investeerima personali, seadmetesse ja tehnoloogiasse. Samuti püütakse koguda kasumliku tegutsemise ajal omale vahendeid tagamaks, et mis tahes järgmine tekkida võiv katastroof ei ohustaks nende ellujäämist.
Kuid hoolimata sellest, et paljud ennustavad 2023. aastaks veelgi krõbedamaid piletihindu, on mõned siiski optimistlikumad. USA-s oli jaanuari viimasel nädalal keskmine puhkuselendude hind populaarsematel siseliinidel 289 dollarit, mis on 71 protsenti kõrgem kui 2019. aastal. Nüüd prognoositakse, et suveks kerkivad keskmised lennupiletid küll 350 dollarini, kuid tegelikult on see madalam kui eelmise aasta tipp, mil suvehooajal maksid piletid keskmiselt koguni 400 dollarit.