Uute bensiini- ja diiselmootoriga autode ELi keelul on tugev vastupanu (8)

Ronald Reinap
, reporter
Copy
BMW autod, mis ootavad sadamas vedu.
BMW autod, mis ootavad sadamas vedu. Foto: China Stringer Network

Seda peeti juba sõlmitud kokkuleppeks, kuid nüüd soovib Saksamaa saada kinnitust, et sünteetilised kütused on pärast seaduste jõustumist lubatud alternatiiv.

Maailma kõige rangemad bensiiniautode heitgaase käsitlevad õigusaktid on takerdunud, kuna Euroopa Liit võitleb autotööstusega uute eeskirjade kavandatud kehtestamise ulatuse üle.

Eelmisel nädalal lükkas Euroopa Liit edasi hääletuse seaduse üle, mis lõpetaks alates 2035. aastast uute bensiini- ja diiselmootoritega autode müügi piirkonnas. Hääletuse menetlust peeti formaalsuseks ja selle edasilükkamist peetakse väga ebatavaliseks.

Automotive News Europe'i aruande järgi peab EL Saksamaaga läbirääkimisi sünteetiliste kütuste lubamise üle, mis tähendaks, et sisepõlemismootoreid saaks toota ja müüa ka pärast 2035. aastat. Saksamaale järgnesid toetusavaldustega Itaalia, Poola, Bulgaaria ja Tšehhi Vabariik.

Viimastel päevadel on ka sportautode tootjad Porsche ja Ferrari nõudnud sünteetiliste kütuste kui süsinikdioksiidi neutraalse alternatiivi lubamist määruste raames. Nii Porsche kui ka BMW on investeerinud sünteetilise kütuse tootmisse, rajades Lõuna-Ameerikasse ja Austraaliasse tehaseid selle kütuse tootmiseks.

Sünteetilisi kütuseid toodetakse süsiniku eemaldamise teel atmosfäärist ja seejärel muudetakse see autode jaoks põlevaks vedelikuks, kasutades selleks jätkusuutlikku energiat, näiteks tuule- ja päikeseenergiat.

Kui kütuseid põletatakse sisepõlemismootoris, siis eraldavad sõidukid sama palju süsinikku tagasi atmosfääri, kui on kogutud, mistõttu on nende elutsükkel süsinikdioksiidi suhtes neutraalne.

Praegune samm on mitmeid otsustajaid vihastanud.

«See on Euroopa mõtteviisiga sobimatu. Kujutage ette, kui kõik Euroopa riigid tegutseksid nii. Siis ei oleks mandri tasandil võimalik mingit kokkulepet saavutada,» noomib Prantsuse parlamendiliige Pascal Canfin Euractiv vahendusel.

Anonüümsust palunud diplomaat ütles AFP-le, et Saksamaa katsetab oma mõjuvõimu ulatust Brüsselis. «Ainult suur ELi riik saab nii käituda,» sõnas ta.

Tagasi üles