Päevatoimetaja:
Sander Silm

Kaupmehed: e-kaubanduse kasv jätkus ka pärast koroonapiirangute lõppu

Copy
Omniva sorteerimiskeskus.
Omniva sorteerimiskeskus. Foto: Jaanus Lensment/Eesti Meedia

Auto täisteenusrenti pakkuva Mobire Groupi kommertsjuhi Laura Klemmeri ja Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Väädi sõnul andsid kolm aastat tagasi kehtestatud Covid-19-pandeemiaga seotud ranged liikumispiirangud niigi kasvutrendis olnud e-kaubandussektori osakaalu suurenemisele hoogu juurde ja muutsid oluliselt ka inimeste suhtumist sektori võimalustesse; kaupmehed prognoosivad kasvu jätkumist ka edaspidi, kuna internetis ostlemisel on nende vaates traditsioonilise kaubanduse ees mitmeid eeliseid.

Väädi sõnul on kaubandustrendid viimaste aastate jooksul palju muutnud ning on muutumas veelgi. «Võtame näiteks ehituskaubad. Kui veel mõni aeg tagasi ei kujutanud me ette, et ostame endale sobivad aknad, uksed või muud remondiks vajamineva e-poest ilma ehituspoodi külastamata, siis praegu on see täiesti võimalik ning ka väga populaarne,» lausus ta pressiteates.

Klemmer ja Väät selgitasid, et pandeemia tõttu kolisid veebi kõik poed seetõttu, et muud moodi ei olnud võimalik müügiga tegeleda, kuid e-kaubandussektori areng toimus juba enne seda ja piirangud andsid vaid tõuke asjade kiiremaks arenguks. «Inimeste teadlikkus, digitaalse kirjaoskuse suurenemine, interneti parem kättesaadavus, sissetulekute ja elatustaseme tõus on pannud inimesi hindama e-poodlemisega kaasnevat mugavust ja kiirust,» rääkis Mobire kommertsjuht.

Ta lisas, et veeb võimaldab tarbijal läbi töötada oluliselt rohkem informatsiooni kui erinevate poodide külastamine. «Kui rääkida näiteks autoturust, siis müügiesindustes saad sa infot enamasti ühe konkreetse automargi kohta. Erinevate markide võrdlemiseks pead külastama mitmeid erinevaid esindusi. Veebis on võimalik erinevaid automarke võrrelda vaid paariminutilise otsingu abiga,» märkis Klemmer.

Kommertsjuht viitas ka Mobire aasta tagasi läbi viidud uuringule, millest selgus, et üha enam inimesi soovib autot ostes rohkem valikuid. «Uuringust tuli välja, et kuigi jätkuvalt on autoostu puhul väga olulisel kohal proovisõit, siis järjest rohkem tehakse eeltööd ära veebis erinevate mudelite ja markide kohta infot otsides,» avas Klemmer. Ta toonitas, et inimesed hindavad ka suuremate ostude puhul mugavust, kiirust ja paindlikkust ning kuigi praegu kasutatakse veebi eelkõige info kogumiseks, on see vaid aja küsimus, et ka tehingute sõlmimine seal toimuma hakkab.

E-kaubanduse arengut mõjutavad Väädi sõnul positiivselt ka sotsiaalmeedia võrgustikud, mis loovad erinevate kaupade ja teenuste müügiks uusi nutikaid võimalusi. Tema sõnul on sotsiaalmeedia platvormid andnud hoogu sellele, et kaupu, mida varem veebi kaudu pigem ei müüdud, leiab järjest rohkem ka e-poodidest.

«Ühelt poolt toob sotsiaalmeedia tooted algoritmide, soovituste ja reklaamide abiga meile nii-öelda koju kätte ilma, et peaksime kas poodides või ka netiavardustes soovitud toodet taga otsima. Teiselt poolt annab sotsiaalmeedia meile niinimetatud käega katsumise tunde, ilma et peaksime toodet reaalselt nägema – video- ja pildikeel on muutunud nii mõjuvaks, et koos eksperdi või mõjuisiku antud hinnanguga saame ostuotsuse langetada ka ilma toodet nägemata,» selgitab Väät.

Näitena tõi Väät välja mobiiltelefonid. «Uute telefonide veebimüük algab tihti sotsiaalmeedia abiga juba enne, kui näidised poodidesse kohale jõuavad. Kogu oluline tehniline info on üleval veebipoes ning emotsionaalne elamus antakse edasi mõjuisikute ja ekspertide kogemuse abiga,» rääkis Väät.

Nii Klemmer kui Väät tõid välja, et muutust kaubanduses veavad Y- ja Z-generatsioon ehk aastatel 1980–1994 ja 1995–2012 sündinud inimesed. «Tegemist on iseteadliku põlvkonnaga, kes on kasvanud üles maailma avanemisega ja tehnoloogia arenguga. Info liikumine ja tarbimine on kiire, kuid mis veelgi olulisem – teadlik. Tänased alla 40-aastased mõtlevad oluliselt rohkem selle peale, kuidas nende valikud maailma ja ühiskonda mõjutavad. Varasemad põlvkonnad lähtuvad seevastu rohkem iseenda vajadustest. Kui vaadata Y- ja Z-generatsiooni ostukäitumist, siis teevad nad rohkem eeltööd ning otsivad erinevaid alternatiive enne lõpliku valiku langetamist. Valikuid näeb aga just internetis, erinevates veebipoodides,» selgitas Väät.

Klemmer möönis samuti, et niinimetatud millenniaalid ja Z-generatsioon on rohkem avatud ostma e-poest ka nii-öelda mittetraditsioonilisi kaupu. «Erinevad autoturu uuringud näitavad, et alla 40-aastased ostavad autosid veebist tõenäolisemalt kui vanemad inimesed. Ostu sooritamise tõenäosust veebi kaudu suurendab see, kui protsess on tehtud võimalikult mugavaks ja sisaldab ka näiteks liisingu või laenu taotlemist, kindlustust, hooldust ja varurehve. Ehk et ühe arvutiklikiga saaks tehtud kõik vajalikud toimingud,» lisas Klemmer.

Tema sõnul tuli ka uuringust välja, et auto ostmist veebist kaalutakse tõenäolisemalt, kui selle käigus saab võimalikult palju asju korraga aetud. Vaid 23 protsenti vastanutest, eelkõige 45+ vanuses inimesed, ei ole ka siis valmis autot e-poest ostma. «Need numbrid näitavad, et on vaid aja ja võimaluste loomise küsimus, et inimesed ostaksid veebi vahendusel ka kaupu, mille ostmine sellisel viisil võib praegu veel kummaline tunduda,» tõdes Klemmer.

Tagasi üles