15 minuti linna idee, mille ka Euroopa rohepealinnaks kuulutatud Tallinn on omaks võtnud, kütab kirgi ja vastasseisu ning toob inimestele suisa tapmisähvardusi.
Kisub veriseks: 15 minuti linna idee juurutaja sai tapmisähvarduse (2)
Eelmisel nädalavahetusel tulid tuhanded inimesed Oxfordi tänavatele, et protesteerida liikluse filtreerimise ja 15 minuti linna idee vastu. Kriitikud nimetavad seda linnade purustamiseks, mis suurendab senist ebavõrdsust rikkamate ja vaesemate piirkondade vahel veelgi.
Duncan Enright ei kujutanud ette, et linnaliikluse piiramine võib tuua talle tapmisähvarduse, aga just nii juhtus pärast seda, kui ta osales Oxfordis kavandatavas liikluse vähendamise katses. Plaan, mille eesmärk on vähendada linnateede kasutamist tipptunni ajal, seaks elanike jaoks sisse loanõude kuuel olulisel teel sõitmiseks.
Enrighti süüdistati inimeste liikumisvabaduse piiramises nende oma kodukandis ja pahatahtlikus rahvusvahelises vandenõus osalemises, mille eesmärk oli kontrollida inimeste liikumist kliimaeesmärkide ettekäändel.
«See oli murettekitav,» ütles Enright CNNile, «ma pole oma paljude kohalikus omavalitsuses töötatud aastate jooksul midagi sellist kogenud.»
Enright on tõmmatud vandenõuteooriasse, mis kogub kiiresti kogu maailmas tuure ja mis kuulutab plaanid liikluse vähendamiseks, õhusaaste vähendamiseks ning linnades jalgsi ja jalgrattaga sõitmise suurendamiseks kliima lockdown`iks.
Mis on 15 minuti linnad?
Idee on üsna lihtne: kõik, mida vajate, peaks asuma teie kodust umbes 15-minutilise jalutuskäigu või jalgrattasõidu kaugusel, alates tervishoiust ja haridusest kuni toidupoodide ja haljasaladeni. Ka Tallinn jälgib oma planeeringutes seda ideed.
Selle eesmärk on muuta linnad elamisväärsemaks ja ühendatuks ning vähendada eraautode kasutust – see tähendab puhtamat õhku, rohelisemaid tänavaid ja madalamat planeedi küttesaastet. Ligikaudu viiendik maailma inimtegevusest põhjustatud planeeti soojendavast reostusest tuleb transpordist ja sõiduautod moodustavad sellest enam kui 40 protsenti.
Idee on kogunud rahvusvaheliselt haaret. Pariisi linnapea Anne Hidalgo tugines oma 2020. aasta tagasivalimiskampaanias osaliselt 15-minutilise linna loomise plaanile. Ottawa on pakkunud välja 15-minutilised linnaosad, Melbourne kavatseb luua 20-minutilised linnaosad ja Barcelona on rakendanud autovabade «superblokkide» strateegiat.
Isegi mõned USA linnad on selle idee üles noppinud. Portland tutvustas 20-minutilisi linnaosasid enam kui kümme aastat tagasi, samas kui O'Fallon Illinoisis avaldas hiljuti strateegia, mille eesmärk on «kasvada tüüpilisest äärelinna kogukonnast kogukonnaks, kus on kõik vajalik 15 minuti kaugusel».
Pandeemiaaegsed sulgemised aitasid tõsta idee populaarsust, sest inimesed olid sunnitud oma elamispiirkonda ümber hindama. Kuid nüüd toob ainuüksi 15-minutilise linna mainimine veebis kaasa hulga vihaseid kommentaare.
«Kes oleks arvanud, et sellisest linna planeerimisest on saanud 2023. aasta vandenõuteooria?» küsis Liverpooli ülikooli geograafia ja planeerimise lektor Alex Nurse, keda tabas meilide laviin pärast oma hiljutist artiklit 15 minuti linnast. Tema sõnul on 15 minuti linnade kontseptsiooni väärkasutusel murettekitav pikaajaline mõju kliimameetmetele.
Ta leidis, et nii kohalikel kui ka riiklikel valitsustel võib olla väga raske rakendada seda poliitikat. «Nad on praegu selle tohutu vaenulikkuse ja avaliku mobilisatsiooni suhtes kõige haavatavamad,» märkis ta.
Levib hästi vandenõuteoreetikute hulgas
Kliima lockdown hakkas mõistena levima parempoolsete mõttekodade ja kliimaskeptiliste meediategelaste sõnavõttudest ja levis sealt äärmuslikumatesse vandenõukogukondadesse, seal hulgas vaktsiinivastastesse rühmadesse.
«Vandenõuteoreetikutel on õigus, sest iseseisvatest enklaavidest ei saa teha tõelist linna – need oleksid lihtsalt külad,» ütles arhitekt, insener ja Massachusettsi tehnoloogiainstituudi professor Carlo Ratti.
Detsembris postitas Kanada kliiniline psühholoog ja kliimaskeptik Jordan Peterson säutsu, mis ründas 15-minutilisi linnu: «Mõte, et linnaosad peaksid olema jalutatavad, on armas. Mõte, et idiootsed türanlikud bürokraadid võivad otsustada, kuhu sul on lubatud sõita, on vast selle idee halvim mõeldav väärareng.»
Veebruari alguses tõstatas Ühendkuningriigi poliitik Nick Fletcher teema parlamendis, nimetades 15-minutilisi linnu «rahvusvaheliseks sotsialistlikuks kontseptsiooniks» ja väitis, et need «lähevad meile maksma meie isikliku vabaduse».
Ka Oxfordshire'is elav Enright tunnistas, et kohalikel inimestel on liikluse piiramiskava pärast õigustatud mure ja nad jätkavad nõupidamisi sel teemal.