/nginx/o/2023/02/23/15157828t1h4927.jpg)
Aasta tagasi, pärast Venemaa Ukraina ründamist seisid rahvusvahelised ettevõtted valiku ees: kas protestiks sirge seljaga riigist lahkuda ning rahalist kahju kanda või jääda ning suure mainekahjuga riskida.
Kui osa ettevõtteid pühkis kohe pärast Ukraina ründamist Venemaa tolmu jalgelt, siis teised üritasid vaikselt edasi toimetada ning andsid lahkumisplaanidest teada alles kuid hiljem avalikkuse surve alla sattudes.
Lahkujate jaoks oli väljapääsutee erinev: kes jätsid oma ärid lihtsalt maha, kes andsid varad usaldusväärsetele partneritele või püüdsid tehinguid hoolikalt niimoodi vormistada, et tulevikus saaks rahulikult naasta.
Kokkuvõttes lahkus Venemaalt viimase aasta jooksul vabatahtlikult üle tuhande välisfirma, selgub Yale'i ülikooli uuringust. Lahkumine omakorda on toonud idanaabri tarbijatele suuri muutusi.
Aga sajad ettevõtted on jäänud ning isegi oma tegemisi laiendanud, et lahkunute arvelt oma turuosa riigis suurendada.
Moscow Times valis välja üheksa olulisemat rahvusvahelist ettevõtet, nii jääjate kui lahkujate seast, ning analüüsis, kuidas nad Venemaa invasioonile reageerisid.
McDonald’s
/nginx/o/2023/02/23/15157834t1h991d.jpg)
Paljude venemaalaste jaoks oli USA kiirtoiduhiiu saabumine 1990ndatel lääne tarbijakapitalismi riiki jõudmise sümbol ning firma lahkumine tähistas ühe ajastu lõppu.
McDonald’s sulges mullu märtsis oma toidukohad ajutiselt ning kaks kuud hiljem teatas, et lahkub Venemaalt lõplikult. McDonald’si juhatuse esimees Chris Kempczinski tunnistas toona, et lahkumise otsus oli äraütlemata raske. «Aga me oleme andud üleilmsele kogukonnale lubaduse ning peame oma väärtustele kindlaks jääma,» lausus ta.
McDonald’s müüs oma 850 söögikohta miljardär Aleksander Govorile. Viimane ei olnud selles äris võhik, talle kuulus juba 25 frantsiisi alusel töötavat söögikohta Siberis. Eelmise aasta juuni keskel avas McDonald’si kunagine esimene söögikoht Moskvas uksed juba uue nime all: Vkusno i Tochka (maitsev ja punkt – toim.). Seejärel kiiresti ka teised. Nime muutnud toiduketi menüü on sama, kuigi kaubamärgiga seotud toitude nimed «Big Mac», «Big Tasty» ning «McFlurry» on kadunud ning logogi on uus.
Govor on lubanud suurendada Vkusno i Tochka toidukohtade arvu tuhandeni.
Valio
/nginx/o/2023/02/23/15157841t1hc70f.jpg)
Soome piimatoodete tootja Valio andis Venemaalt lahkumisest teada kaks nädalat pärast Venemaa vägede Ukrainasse minekut. «Mõistame Venemaa rünnaku iseseisva Ukraina vastu kindlalt hukka,» kinnitas Valio president Annikka Hurme. «Eetiliselt ei saa Valio Venemaal tegutsemist jätkata, sestap peab lõpetama oma äritegevuse Venemaal,» lausus ta.
Mullu aprilli lõpus müüs Valio oma Venemaa varad kohalikule toidutootjale Velkom Group.
Valio lahkumisega kadusid turult firma Oddlygood tootegruppi kuulunud laktoosivaba piim ning imikutoidud. Just need on kaubad, millest venemaalased puudust tunnevad. «Valio rinnapiimaasendaja oli ainus, mille suhtes mu laps allergiline ei olnud. Valio lahkumisest kuuldes ostsin korraga 20 pakki, kahjuks ei saanud tookord rohkem endale lubada, kuigi oleksin tahtnud, » rääkis Moscow Timesile Peterburi elanik Oksana Milina. «Õnneks on mul mõned Soome passiga sõbrad ning Soomes käies ostsid nad ka mu lapsele vajalikke asju.»
Bonduelle
/nginx/o/2023/02/23/15157846t1h556b.jpg)
Prantsusmaa külmutatud ning konserveeritud juurviljade tootja sisenes Venemaa turule 1994. aastal ning pakub tööd enam kui 1000 inimesele. Ettevõte keeldus Ukraina sõjale vaatamata Venemaalt lahkuma, tuues põhjenduseks toidujulgeoleku.
Otsus tõi ettevõttele suure mainekahju. Detsembris oli Venemaa sotsiaalvõrgustikus VKontakte postitus, et Bonduelle andis Ukrainas sõdivatele Venemaa sõduritele üle 10 000 toidupaki. Mõned päevad hiljem kutsus Ukraina korruptsioonivastane agentuur üles Bonduelle’i suhtes rahvusvahelisi sanktsioone rakendama.
Kuigi Bonduelle eitas juhtunut ning märkis postituse ka sotsiaalvõrgustikus valeinfoks, on osa Ukraina toidukette, nende seas Varus, Novus, ATB ja Auchan Ukraine ettevõtte tooted oma kauplustest eemaldanud.
Nissan
/nginx/o/2023/02/23/15157854t1hd315.jpg)
Jaapani autotootja Nissan peatas Venemaal tootmise ning impordi märtsis, kuid edasiste sammude kaalumine võttis seitse kuud aega. Lõpuks andis ettevõte teada, et idanaabri juures olevad varad antakse kohalikule partnerile. Uuele omanikule üle antud varade sekka kuulusid Nissani tootmine, samuti kohalikud tootmised ning arenduskeskused Peterburis ning müügi ja turunduse üksus Moskvas.
Nissan andis oma varad üle riigile kuuluvale NAMIle vaid ühe euro eest. Tehing annab Nissanile õiguse varad kuue aasta jooksul tgasi osta. «Oleme leidnud oma töötajate toetuseks kõige parema lahenduse,» kinnitas Nissani juht Makoto Uchida.
Nissan oli üks viimaseid Venemaalt lahkunud Lääne autotootjaid.
United Colors of Benetton
/nginx/o/2023/02/23/15157872t1hab73.jpg)
Pärast Venemaa tankide Ukrainasse saatmist teatas Itaalia rõivaste jaemüüja United Colors of Benetton, et peatab kõik arendus- ja äriplaanid Venemaal, annetab rõivad Ukraina põgenikele ning toetab Itaaliasse saabuvaid Ukraina põgenikke. Samal ajal jätkas ettevõte Venemaal tavapärast äritegevust.
Venemaal tegutsevaid lääneriikide ettevõtteid kaardistava Yle’i ülikooli teadurid on välja toonud, et suuremad Itaalia moebrändid – Benetton, Armani, Diesel ja Calzedonia – tegutsevad Venemaal edasi ilma märkimisväärsete muutusteta.
Philips
Novembris avastas Hollandi elektroonika- ning tehnoloogiahiid Philips end Ukraina välisministri Dmõtro Kuleba koostatud boikotinimekirjast. Põhjuseks jätkuv tegutsemine Venemaal. Veidi aega hiljem tegi Philips avalduse, kus kritiseeris Venemaa sõjalist agressiooni ning kinnitas, et on tegevust agressori juures vähendanud: kärpinud tarbijate tervisetoodete tarneid (välja arvatud küll teatud imikuhoolduse tooteid) ning piiranud turundustegevusi.
«Keskendume Venemaal meditsiinisüsteemidele, seadmetele ning tervishoiuteenuste osutajatele mõeldud varuosadele,» teatas ettevõte.
Moscow Times märgib, et vaatamata lubadustele saavad venemaalased Philipsi Venemaa turu veebipoest jätkuvat osta kohvimasinaid, fööne ning TV-komplekte.
Wella
Saksamaa kosmeetikatoodete tootja Wella teatas mullu maikuus, et peatab toodete tarned Venemaale. Idanaabri teenusepakkujad on olnud ilusalongides tarbijate seas väga populaarsete toodete asendamisega suures hädas. «Oleme Wella toodetega töötanud enam kui 15 aastat,» rääkis Moskva ilusalongide keti omanik Irina Dimtšenko.
«Töötasin ka nõukogude ajal, kui normaalseid juuksevärve üldse ei olnud ja kardan väga, et võime samasse olukorda sattuda.»
«Paljud meie kliendid ei tahtnud teisi juuksevärve, aga septembris lõppesid kõik meie varud otsa ning peame alternatiivid leidma. Õnneks on jätkuvalt suur valik teisi häid professionaalseid juuksehooldustooteid,» kinnitas ta Moscow Timesile. «Töötasin ka nõukogude ajal, kui normaalseid juuksevärve üldse ei olnud ja kardan väga, et võime samasse olukorda sattuda.»
Cofix
/nginx/o/2023/02/23/15157931t1h445f.jpg)
Iisraeli kohvikett on üks Venemaa turuliider. Firmale kuulub enam kui 270 kohvipoodi erinevates Venemaa linnades Moskvast Peterburini, Irkutskini ning Musta mere äärses Sotšis.
Majandusväljaanne Forbes nimetas Cofixi Venemaa kümne kõige kasumlikuma frantsiisi hulka ning hindas selle väärtuseks enam kui viis miljonit rubla. RBC uuringu kohaselt on Cofix pärast Starbucksi lahkumist ka venemaalaste kümne kõige külastatuma kohvikuteketi hulgas.
Cofix ei ole Venemaa Ukraina invasiooni kohta ühtegi ametlikku avaldust teinud ega plaani ka riigist lahkuda. Vastupidi, mullu augustis andis ta laienemisplaanidest teada.
L’Occitane
/nginx/o/2023/02/23/15157932t1h0f34.jpg)
Mõned nädalad pärast invasiooni algust kinnitas Prantsusmaa ilufirma L'Occitane, et ei kavatse Venemaalt lahkuda, sest tahab oma sealseid töötajaid kättemaksu eest kaitsta. Kuid avalikkuse tugev kriitika sundis ettevõtet meelt muutma ning teatama, et Venemaa poed siiski suletakse. Avalduses mõistis L'Occitane invasiooni hukka ja kinnitas, et lõpetab Venemaal kogu tegevuse ega tarni sinna ka tooteid.
Aga see ei olnud L'Occitane’i saaga lõpp. Juunis muutis ettevõte taas meelt ning otsustas Venemaale naasta kirillitsas kirjutatud nimekujuga. Uue näo saanud keti omanikeks said firma Venemaa üksuse endine juht Rostislav Kovalenko ning veel kolm firma tippjuhti. See tähendab, et kuigi paberite järgi L'Occitane Venemaal enam ei tegutse, siis praktikas ei ole sealsete klientide jaoks midagi muutunud. Kõik firma 122 kauplust on jätkuvalt avatud ning täpselt samad on ka pakutavad tooted.