Konteinervedude hinnad kukuvad: rahval pole raha ostmiseks (2)

Kaja Koovit
, majandustoimetuse juhataja
Copy
Konteineritega laev.
Konteineritega laev. Foto: FRANCK ROBICHON/ EPA/ Scanpix

Kaupade meritsi transportimise hind maailma peamistel kaubateedel on tipuga võrreldes langenud 85 protsenti, sest hinnatõus pärsib tarbijate kulutusi ning koroonapandeemiast tingitud tarneahelate häired on samuti leevenenud, kirjutab Briti mainekas majandusleht Financial Times.

Kui eelmise aasta märtsi tipuajal maksis standardse teraskonteineri Hiina idaosast USA läänerannikule saatmine 9682 dollarit (9060 eurot), siis sel kuul on hind üle kuue korra madalam: 1444 dollarit (1351 eurot), selgub Xeneta andmetest. Kadunud on ka aastatagused järjekorrad ning ummikud.

Kuigi selle aasta jaanuaris kasvas kaubamaht detsembriga võrreldes 2,1 protsenti, siis Saksamaa mõttekoja Kiel Institute andmetel on aastataguse ajaga võrreldes langus 5 protsenti.

Languse põhjus on lihtne: tarbijate nõudlus kaupade järele on vähenenud. Nõudlus on langenud, sest hinnatõus on tõstnud elamiskulusid ning keskpangad püüavad inflatsiooni intressimäärade tõstmistega alla suruda. See aga omakorda suurendab laenukulusid ning inimeste väljaminekuid veelgi. Ka on pärast pandeemiat taas avatud baarid ja restoranid ning rahva raha läheb sinnagi.

USAs on kulutused kaupadele mullu märtsikuisest kõrgajast langenud 5,4 protsenti. Suurbritannias on müügimahud langenud pandeemiaeelsest ajast madalamale, samas kui eelmise aasta aprillis ületas tase pandeemiaeelset kümnendiku võrra.

Kuna inflatsioon on jätkuvalt kõrge ning keskpangad tõstavad intressimäärasid edasi, ei ole ka sel aastal nõudluse taastumist ette näha.

Laevandusgrupp Maersk prognoosib, et nõudlus konteinerite järele väheneb sel aastal 2,5 protsenti.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles