Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Coop purustab lootused: uued autod tänavu odavamaks ei lähe

Copy
Uued autod. Pilt on illustratiivne.
Uued autod. Pilt on illustratiivne. Foto: Elmo Riig / Sakala / Scanpix

Vaatamata laovarude taastumisele ei lähe tänavu uued autod odavamaks ning müüjad sooduskampaaniaid pigem ei korralda, leiab Coop Liising ASi juht Martin Ilves.

Eelmisel aastal vähenes uute autode müük Eestis 9 protsenti ning languse peamiseks põhjuseks olid Ilvese sõnul tarneraskused.

«Mõne margi puhul tuli eriti odavama ja keskmise hinnaklassiga autode kättesaamist oodata ligi aasta. Kuna autotootjaid kimbutasid kiibidefitsiit, sõjast tingitud allhankeprobleemid ning elektriautode akude nappus, siis suunati kõik ressursid kasumit teenivate kallimate mudelite tootmisse,» selgitas ta.

Auto omahind tõusis

Uute autode laovarude mõningast normaliseerumist ilmestab Ilvese selgitusel see, et uut aastat alustati väikese müügikasvuga: jaanuaris müüdi Eestis 1773 uut sõiduautot, mida oli 2,8 protsenti rohkem kui aasta varem. 

«Kuigi tänavu hakkavad laovarud taastuma, siis minul puudub usk, et uued autod muutuksid odavamaks ning müüjad hakkaksid korraldama sooduskampaaniaid. Paljudel uute autode müüjatel oli juba eelmisel aastal kliendid 2023. aasta müügimahuks garanteeritud. Isegi kui mõni klient tühistab eelbroneeringu, siis leitakse vabanenud autole kiiresti uus ostja,» lisas ta.

Auto omahind on Ilvese sõnul energia, transpordi, toorme- ja komponentide kallinemise tõttu tublisti tõusnud, samuti muudab uutele sõidukitele kehtestatud karmimate keskkonnanõuete täitmine väiksemate ja odavama hinnaklassi autode arendamise ja tootmise oluliselt kallimaks ning mittetasuvaks.

«Näiteks on Mercedese valikust sel kümnendil kadumas kõik madalama otsa mudelid. Ford teatas, et lõpetab legendaarse väikeauto Fiesta valmistamise ning sarnaseid uudiseid on tulemas veelgi,» tõi Ilves välja.

Väike- ja pereautode valik jääb seega iga aastaga aina ahtamaks – lisaks traditsioonilistele sedaanidele on tootjate mudelivalikust kadunud seitsmekohalised mahtuniversaalid ning nüüd ka tasapisi väikeautod ning kasvab veelgi hinnalt kallimate linnamaasturite osakaal.

Kasutatud autode turg rahunes maha

Kasutatud autode valik aga suureneb. «Uute autode defitsiit käivitas viimastel aastatel kasutatud autode turul absurdse hinnaralli, mis nüüd on peatunud. Järelturul tõusid hinnad sisuliselt kaks aastat jutti. Aasta vana auto eest küsiti kohati uuest kõrgemat hinda. Paari aasta eest liisitud autot oli võimalik müüa soetamishinnaga. Pakutav valik oli väga nadi ning kaubaks läks kõik, mis müüki tuli,» kirjeldas Ilves.

Mullu teises pooles taastus järelturul pakkumine ning praegu on turg normaliseerunud. «Sõidukite sissetoomine on märkimisväärselt kasvanud ning ostjatel tekkinud taas valikuvõimalus. Autode müügiperiood pikeneb ning hinnas on võimalik taas kaubelda. Samas pole alla 30 000 euro maksva auto puhul mõtet oodata hinnasula,» tõdes ta.

Coopi liisingustatistika näitab, et 46 protsenti liisingusse võetud kasutatud autodest jäid 10 000–20 000 euro hinnavahemikku, 28 protsenti oli kuni 30 000-eurose hinnaga ning 12 protsenti maksis kuni 40 000 eurot. Samasugust jaotust prognoosib ta ka selleks aastaks.

«Kui analüüsida, millised olid eelmise aasta seitse kõige populaarsemat uut sõiduautot, siis pooled neist maksid kuni 30 000 eurot. Ülejäänute hind küündis 40 000 euro kanti ning domineerisid linnamaasturid,» lisas ta.

Tagasi üles