Briti autotootja Lotuse insener Colin Peachey istub demoauto roolis ja vajutab puuteekraanil nuppu nimega «Future».
Lotus lubab allalaetavaid autohääli
Kõlari kaudu kostab autost jube ja tontlik ulgumine, mis mõtted ulmefilmidele viib. Gaasi andes hääl valjeneb.
Üks teine nupp tekitab muidu hääletus hübriidis aga V8 mootori muljetavaldava möirge.
Elektriautod ja hübriidid on madalatel kiirustel praktiliselt hääletud. Pimedate ühingud kutsuvad autotootjaid üles autodele hääli omistama – ning ka Lotus on härjal sarvist haaranud.
Jaapanis ja USAs on autodelt mingisugust müra nõudvad seadused juba vastu võetud, ilmselt järgnetakse eeskujule ka mujal.
Ka hääletute sõidukite juhid sooviksid teatud märke selle kohta, kas auto mootor käib, kui kiiresti sõiduk kulgeb jne.
Aga kuidas peaks üks õige elektriauto kõlama?
Taas vajutab Peachey juba tuttavat nuppu «Future».
«Kui sa sellise häälega sõidad, siis püüad kindlasti palju pilke,» ütleb insener. «Aga pimeda juhtkoer ei pruugi muidugi mõista, et tegemist on autoga.»
Nüüd vajutab ta nupule «Fusion» ja manab esile hääle, mis on pooleldi kosmoselaeva, pooleldi tavalise auto oma.
Lotuse arvates on selline saund parim: madalad sagedused kostavad kaugele ja hoiatavad jalakäijaid, et lähenemas on auto; kõrgsagedusheli tagab aga parema suunataju (inimene aimab, kust kandist auto tuleb).
Lotus Engineeringu direktor Mark James kinnitab ka omalt poolt, et autotootjate eesmärk ei ole kunagi olnud mürast täielikult vabaneda. Juhid ei taha, et autod oleksid hääletud.
James rõhutab, et mõnede autotootjate jaoks on hääl brändi lahutamatu osa. Ta käivitab slaidišou ja näpib nuppe, et demonstreerida Lotuse inseneride saavutusi saundide valdkonnas.
Üks ja seesama auto võib «teeselda», et on Aston Martin, V12-mootoriga Ferrari või hoopis Subaru.
On väga tõenäoline, et uus hübriidide ja elektriautode põlvkond annab helitehnikutele palju tööd.
Lotus valmistub parasjagu oma tootevalikusse viit uut autot lisama ning mõtted liiguvad selles suunas, et klientidel peaks olema võimalik oma maitse järgi hääli kujundada ja isikupärastada.
«Jutt käib allalaetavatest mootorihäältest,» selgitab James.
Copyright The Financial Times Limited 2012