Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kaupmees: Euroopa eeskujul toiduainete käibemaksu alandamine peataks hinnatõusu (3)

Copy
A1000 Market Lasnamäel.
A1000 Market Lasnamäel. Foto: Eero Vabamägi

Värskelt avaldatud statistika kohaselt mõjutas tarbijahinna kallinemist kõige enam toidukaupade hinnatõus. A1000 Marketi odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu kinnitusel saab hinnatõusu peatamiseks kehtestada toidule sarnaselt enamiku Euroopa riikidega madalama käibemaksu ning sellel oleks reaalne ja kohene mõju.

Lauringu sõnul on Eestis üks Euroopa kõrgemaid toiduainete maksumäärasid – oleme üks neljast ELi liikmesriigist, kus ei rakendata toiduainete käibemaksu soodusmäära. «Mitmed erakonnad lubavad hinnatõusu pidurdamist, aga peale maksude riigil selleks tegelikult suurt hoobasid pole. Inflatsiooni pidurdamiseks kaotas Poola näiteks toidukaupade käibemaksu täiesti ära. Eesti tootmise soodustamiseks on variant kaaluda ka kohalikule toidule sissetoodavast soodsama käibemaksu kehtestamist,» ütles Lauring.

«Riskikoht on muidugi, kas poed ikka lasevad hinnad maksulangetuse võrra ausalt alla ja ei ürita seda kasumiks konverteerida. Ütlen selgelt välja, et meie kindlasti langetame hindasid maksu võrra kohe ja täpselt ning mingit mängimist ei tule. Ettevõttel pole vaja tegeleda lisakasumi hankimisega, kui maksulangetus ei mõjuta negatiivselt tema igapäevast majandustegevust. Pigem vastupidi – tarbimine elavneks. Lisaks on tarbijad varasemast palju tähelepanelikumad, hinnakonkurents on kasvanud ning maksulangetus tooks seetõttu ka laiemalt hinnad alla,» lisas ta.

«Inflatsioon küll aeglustub, aga jääb kõrgeks pikemaks ajaks. Selleks, et maksulangetusel oleks laiem mõju, peaks see kehtima püsivalt ja vähemalt järgmiseks 3–5 aastaks,» ütles Lauring.

«Praegu on endiselt võimalik ka inimestel endal toidukaubalt märkimisväärselt kokku hoida, jälgides kahte asja. Tasub käia erinevates poodides ja jälgida mitte reklaamikampaaniaid, vaid ostukorvi tegelikku maksumust, mille erinevus on poekettide vahel ligi 30 protsenti. Kallimad ketid kulutavad sadu tuhandeid suurtele reklaamikampaaniatele, mille maksavad otseselt kinni tarbijad,» ütles Lauring.

«Teine viis säästmiseks on jälgida kilohindu. Tootjad vähendavad pakendite suurusi ning inimesed peaksid vaatama hoolikamalt, kui palju ja mida nad tegelikult oma raha eest saavad,» lisas Lauring.

A1000 Marketi ketti kuulub 13 kauplust Eestis.

Tagasi üles