Tarkvarafirma Flowit tegevjuhi Andres Aaviku sõnul mõjutavad tänavu e-kaubanduse ärimudelit ja tarbijate ostukäitumist enim viis trendi – tehisintellekt, rohepööre, reaalajas müümine, e-pood kui nõustamiskeskus ning tarkvarade nutikus.
Flowit: e-kaubandust mõjutavad tehisintellekt ja reaalaja müük
Aaviku sõnul on tehisintellekt see, kes otsustab. «Kogu see info, mida on internetis inimeste käitumisharjumuste ja tarbimismustrite kohta aastate jooksul kogutud, hakkab tänavu lõpuks teenima internetikasutaja endi huvisid,» ütles Aavik pressiteates ning lisas, et e-kaubanduse turuliidrid ja innovaatorid hakkavad tehisintellekti kasutades pakkuma inimeste tegelikele vajadustele vastavaid ostukogemusi.
«Masinõppe abil leitakse paremad tootesoovitused, mis võtavad arvesse konkreetse inimese varasemaid internetiotsinguid ja -meeldimisi, nende navigeerimist e-poodide lehekülgedel ja tootelehtedel, pakkumiste ja reklaamide vaatamist kõikides sotsiaalmeedia kanalites ning muidugi varasemaid tellimusi. Sellest tulenevalt muudetakse e-poe menüü struktuur ja pakkumised vastavaks konkreetse inimese vajadustele,» lisas ta.
E-poodide kauplemine hakkab tegevjuhi sõnul rohkem toimuma ka reaalajas. «Enam pole vahet, kas toode on laos, jaekaupluses, partneri laos, tellitud või ootab alles tellimist. Klient näeb täpselt millal ja kuidas ta selle võib kätte saada,» ütles Aavik. Ta usub, et suure tootevalikuga ettevõtted hakkavad kliendile pakkuma võimalust, et nad saavad ise oma tellimust eri tarneliikide ja tähtaegade lõikes jupitada.
E-kaubandusse jõuab ka rohepööre. Flowiti tegevjuhi sõnul võimaldavad uued tarneviisid pakendite kogust kordades vähendada ning e-poe tellimused jõuavad kliendini pakkimata. «Poodidel on enda pakiautomaadid ning tooteid on võimalik saada kätte jaekauplustest. Tarneahela süsihappegaasi jalajälje väiksus hakkab juba varsti mängima müügiargumendina rohkem rolli kui odavam hind. Konkurentsieelise saavad need ettevõtted, kes panustavad teistest rohkem keskkonnasäästmisse,» lisas Aavik.
Poe värvi ja toodete paigutust hakkab määrama tarkvara. Aaviku sõnul on möödas ajad, kus pidev kasv oli e-poodidele sisse kodeeritud ning kõhutundest lähtuvalt tegutsedes enam edu ei saavutata. «Klikkidest tellimuste välja meelitamine – Conversion Rate Optimization ehk CRO – on peenteadus. Selleks tuleb kasutajateekonnad kaardistada ja maksimaalselt mugavaks optimeerida,» selgitas ta. Tegevjuhi sõnul pannakse kogu poe ülesehitus, alates värvidest, toodete paigutusest kuni tootesoovitusteni paika tarkvarasüsteemi mõõdikutest lähtuvalt.
«E-poode tuleb iga aasta juurde nagu seeni pärast vihma. Mõni pakub üksnes nišitooteid, teine aga kõike mõeldavat alates akutrellist kuni ripsmepikendusteni. Eristumine muutub e-poe jaoks järjest olulisemaks,» märkis Aavik ning lisas, et konkurentsis püsimiseks ollakse sunnitud oma keskkonda looma üha enam meediasisu. «Näiteks puidumüüja pakub toodete kõrval ka ehitusabi ja juhendeid. Aianduskauplused võimaldavad aeda planeerida ning aitavad hooldust kavandada. Näokreemi valik koostatakse kliendile vastavalt reaalajas tehtud nahatüübi analüüsile,» märkis ta.