Norra ettevõte Bifrost Tug rajab Eestisse üksuse ja arenduskeskuse eesmärgiga töötada välja uudse disainiga eemaldatav jäälõhkumise vöör väiksematele puksiirlaevadele, et need pääseks talvisel ajal meretuuleparkides paremini ligi tuulegeneraatoritele.
Saaremaal hakatakse arendama innovaatilisi jäämurdjaid
«Meretuuleparkide rajamine on globaalne trend ning neid rajatakse ka aladele, mis talvel külmuvad ja kus tuuleparkide hooldamiseks on vaja jäämurdmisvõimekusega laevu,» ütles EASi ja KredExi ühendasutuse välisinvesteeringute osakonna juht Joonas Vänto.
Eelmise aasta üks strateegilisemaid investeeringuid oli Neo Performance Materialsi otsus rajada Ida-Virumaale püsimagnetitehas, mille toodetud magneteid kasutatakse samuti tuulegeneraatorites. Vänto sõnul on välisinvesteeringute toel tekkimas väärtusahel, mis loob rohepöördes ärivõimalusi ka kohalikele ettevõtetele.
«Teisalt aitab see välisinvesteering vähendada regionaalset ebavõrdsust, sest Bifrost Tug loob oma üksuse Saaremaale,» märkis Vänto.
Eesti Tuuleenergia Assotsiatsiooni andmetel on Eestis praegu planeeritud 8 meretuuleparki, kus on kokku 1430 tuulikut.
«Oluline on märkida, et merel asuvate tuuleparkide jaoks on tuulikutele juurdepääsu säilitamiseks vaja väiksemaid jäälõhkujaid ja puksiiri. Seega usume, et selles valdkonnas on otse ja kaudselt palju töökohti luua,» ütles Bifrost Tugi esindaja Marie Aanensen. «Algstaadiumis keskendume Eesti turule, aga lähiaastatel on plaanis laieneda ka ülejäänud Baltikumi, Soome ja Rootsi turule.» Eestit näevad nad testimisturuna just talvisel ajal sobivate jääolude tõttu.
Projekt sai ka EASi rakendusuuringute programmist rahastust summas ligi 800 000 eurot ning projekti on kaasatud ka Taltechi Kuressaare Kolledži Väikelaevaehituse Kompetentsikeskus (SCC).
«Meie ülesandeks projektis on jäämurdeprotsessi numbriline simuleerimine ja seeläbi vöörilahenduse disaini valideerimine ja optimeerimine. Lisaks töötab SCC välja Lidaritel ja kaameratel põhineva jää tuvastamise lahenduse, mis võimaldab tuvastada jää kuhjumist ja vastavalt sellele kohandada jäämurdja opereerimist,» sõnas Taltechi konstruktsiooni- ja vedelikumehaanika uurimisrühma professor Kristjan Tabri.
Projekti on kaasatud veel Tschudi Ship Management AS, mis aitab projektiperioodi jooksul erinevate mereteenustega.