Laenude kallinemine piirab ostlemist

BNS
Copy
Lenno Uusküla
Luminor Eesti peaökonomist
Lenno Uusküla Luminor Eesti peaökonomist Foto: Luminor

Luminori peaökonomisti Lenno Uusküla sõnul pole sel aastal jaemüügimahtude tõusu oodata, kuna lähiajal mõjutab tarbimist eelkõige möödunud aasta euribori kiire tõus, mis muutis paljude leibkondade jaoks laenude teenindamise kulud kallimaks.

«Edasivaatavalt paistab jätkuvalt keeruline nende perede eelarve, kellel on suured laenud ja selle kõrval vähe sääste, mida saaks kiirelt kasutusele võtta. Need on eelkõige inimesed, kes on laenu võtnud paari viimase aasta jooksul. Nende laenude maksed on järjest suurenemas Euroopa Keskpanga jätkuva intressitõstmise taustal. Seetõttu on paljude perede võimalus poodides käia piiratud ja jaemüügi kasv pigem kidur,» ütles Uusküla BNS-ile.

Statistikaameti esialgsetel andmetel oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 2022. aastal kokku 10,5 miljardit eurot ning võrreldes 2021. aastaga suurenes müügitulu püsivhindades 2 protsenti. Ameti teatel suurenes kõige enam, 12 protsenti, müügitulu 2022. aastal mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes, tööstuskaupade kauplustes oli kasv 3 protsenti. Müügitulu vähenes aga 3 protsenti toidukaupade kauplustes.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli eelmise aasta detsembris 996 miljonit eurot. Võrreldes 2021. aasta detsembriga vähenes müügitulu 7 protsenti. Müügitulu langust mõjutasid detsembris enim tööstuskaupade kauplused, kus müük vähenes aastaga 11 protsenti. Müügitulu vähenes enamikul tegevusaladel, vaid apteekide ja kosmeetikatarvete kauplustes kasvas müük 7 protsenti.

Uusküla hinnangul on 2-protsendine kasv väga tagasihoidlik, arvestades, et 2021. aastal olid veel koroonapiirangud, mis takistasid raha kulutamist.

«Aastavõrdluse kasv tuleneb vaid aasta alguses toimunud tarbimisbuumist, kus prooviti hinnatõusu ootuses raha kulutada. Piiratud jaemüügi kasv aastavaates tuleneb aga palkade kasvust, mis on olnud enam kui 10 protsenti väiksem kui hinnakasv. Õnneks küll praegu on tööpuudus madal, kuid selline ootamatu ja suur ostujõu langus viib paratamatult tarbimise piiramisele,» nentis ta ja tõi välja, et aasta lõpus müügitulu langustrend siiski pidurdus.

«Detsembris mindi poodi juba märksa optimistlikumalt kui mõnel varasemal kuul. Sellel oli mitu põhjust. Erakordselt soe november ja detsember vähendasid küttearveid, nii seetõttu, et oli vaja vähem kütta kui ka kaudselt, sest kuna erakordselt soe oli ka Euroopas, siis energia hinnad oodatavalt kukkusid. Selle aasta rekordiline talv päästis meid oodatud negatiivsetest stsenaariumitest. Soojale talvele lisaks jõudsid inimestele väiksemad arved ka universaalelektri ja energiatoetuste abiga. Seetõttu sai ootamatult energiale kulutamata raha viia poodi ja tähistada jõule pidulikumalt,» selgitas ökonomist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles