Ossinovski ostis Operaililt vaguneid

Toimetas Carl-Robert Puhm
Copy
Raudteekontserni Skinest Rail omanik Oleg Ossinovski.
Raudteekontserni Skinest Rail omanik Oleg Ossinovski. Foto: Liis Treimann

Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõte Operail tütarettevõte Operail Leasing müüs ära 807 rendivagunit; enampakkumisel osutusid edukateks Kasahstani ettevõte ATASU Group ja Oleg Ossinovskile kuuluv Skinest Rail, kellele müüdi rendivagunid kokku 22,1 miljoni euroga.

Vagunite rendiga tegeleva Operail Leasingu vara enampakkumisel osalemise võimalust tutvustati üle 40 ettevõttele. Oma pakkumise tegi protsessi erinevates etappides 20 huvilist. Pakkumisi analüüsides selgus, et vagunid on rahaliselt kasulikum müüa mitmes jaos, teatas ettevõte.

Esimeses järgus müüdi 522 Ukrainas asuvat vagunit maha Ukraina ettevõttele Fortior Capital ja Eesti ettevõttele Teslar Trans, tehingute kogusumma oli 6,51 miljonit eurot.

Ukrainas asuvate vagunite hinda mõjutas Operaili teatel sõda, mille tõttu on vaguneid keeruline riigist välja tuua. Detsembri lõpus sõlmis Operail müügilepingu Kasahstani ühe suurema logistikaettevõtete kontserni ATASU kahe tütarettevõttega, kes ostsid ära 410 vagunit. Eelmisel nädalal sõlmiti müügileping Eesti vagunirendiettevõttega Skinest Rail, kes ostis 397 vagunit.

Enamik müüdud vaguneid on kaetud rendilepingutega. Kõik rentnikud on Operaili teatel eranditult Euroopa ettevõtted. Vagunid asuvat valdavalt Kasahstanis, Tadžikistanis, Mongoolias ja Balti riikides. Venemaale vaguneid renditud ei ole.

Praeguseks veel alles jäänud Operail Leasingu rendivagunite müügiprotsess on läbirääkimiste faasis parimate pakkujatega.

Operail alustas vagunite rentimist aastal 2001, mil ettevõte oli veel osa AS-ist Eesti Raudtee. 2009. aastal liikus vagunite rent koos kaubavedudega eraldi ettevõttesse EVR Cargo, hiljem Operaili. 2017. aastal laiendati äri ja soetati vaguneid juurde.

«Äri suurendamise põhjuseks oli see, et pärast pronksiöö sündmusi vähenes Vene transiit läbi Eesti märkimisväärselt ning kaubaveod ei toitnud end enam eraldiseisvana ära. Kuna kaubaveod on riigile strateegiliselt olulised, tuli leida viise, kuidas jääda majanduslikult pinnale. Otsisime alternatiivseid sissetulekuid senikauaks, kuni õnnestub kaubavedu Eestis optimeerida, reformida. Meedias on jäetud mulje, et just vagunirent on Operaili «Vene äri». See ei ole tõsi, äri alustati vastupidisel põhjusel – et vähendada sõltuvust Venemaalt pärit transiitkaupade veost,» selgitas Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

Toomsalu teatel on nende ärimudeliks olnud kogu aeg vagunite väljarentimine Euroopa ettevõtetele, kes kasutavad vaguneid kaubaveoks 1520 millimeetrisel raudteel nii siseriiklikult kui ka rahvusvaheliseks veoks. Venemaa ettevõtetele ega Venemaale ei ole Toomsalu sõnul riigifirma kunagi rentinud.

Operaili omanik ehk Eesti riik otsustas ärist väljuda, sest vagunite rent ei ole riigile strateegiliselt oluline tegevus. Kuigi otsus kirjutati koalitsioonilepingusse juba 2026. aastal, alustas omanik praktikas mittestrateegilistest äridest väljumise protsessi 2021. aasta kevadel. 2022. aasta kevadel muutus Venemaa agressiooni tõttu müügi viis ja ettevõtte Operail Leasing osalise erastamise asemel otsustati müüa maha selle vara.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles