Hiina on tarneahelate kaudu ühendatud kogu maailmaga ning seepärast on ligi kolm aastat kestnud ranged koroonapiirangud pannud ülemaailmsed tarneahelad suurte väljakutsete ette. Kas Hiina hiljutine otsus oma riigipiirid taas avada ja ranged piirangud üleöö lõpetada mõjub rahvusvahelisele kaubandusele nagu sõõm värsket vett või tuleb valmis olla uuteks ootamatusteks?
Hiina taasavanemine turgutab kaubandust (1)
Enda mõtteid jagavad logistikaekspert Magnus Lepasalu ja tema Hiina kontori kolleeg Suki Huang.
Koroonarežiimi lõdvendamine tõi sedamaid kaasa tohutu nakkuste laine, eriti suurlinnades. Paljud töötajad jäid aasta alguses koroonaviiruse tõttu haigeks ja olid sunnitud koju jääma. «Hiina tootmine on aga väga tööjõumahukas ja seepärast oldi silmitsi olukorraga, kus töökäsi polnud lihtsalt võtta. Seepärast otsustati tehastes alustada traditsiooniliste uue aasta puhkustega juba mõni nädal varem,» rääkis logistikaplatvormi MyDello kaasasutaja ja arendusjuht Magnus Lepasalu.
Kuna paljude tehaste ja transpordisõlmede töötajad sõidavad puhkuse ajaks kodukohtadesse, on sel ajal piiratud nii tootmine kui ka transport. Tehased jäävad suletuks veebruari alguseni, mil lõppeb Hiina uue aasta tähistamine ja inimesed naasevad tööle.
Teadaolevalt on praeguseks Hiina suuremate linnade elanikest koroonat põdenud ligi 80–90 protsenti, samal ajal väiksemates maakohtades vaid umbes pooled inimestest. Seega võib paari nädala pärast riiki oodata veel üks haigestumiste tipp, kuna uue aasta pidustuste eel reisitakse massiliselt kodulinnadesse ja viirus levib suurlinnadest maapiirkondadesse.
«Pärast kolme aastat on viimaks tekkinud lootuskiir, et olukord Hiina ja Euroopa-vahelises transpordis hakkab normaliseeruma.»
Murelikuks teeb aga tõik, et Hiina maapiirkondades puudub korralik haiglavõrgustik. Samas on omikroni uus tüvi nõrgem ja loodetakse, enamik nakatunutest põeb haiguse läbi kergete sümptomitega.
Hiina õpib koos viirusega elama
Lepasalu usub, et nii nagu muu maailm juba mõnda aega, tuleb ka Hiinal nüüd kohaneda koroonapiirangute järgse ajastuga. «Pärast kolme aastat on viimaks tekkinud lootuskiir, et olukord Hiina ja Euroopa-vahelises transpordis hakkab normaliseeruma,» avaldas Lepasalu. Hiina on Euroopa jaoks oluline tarnepartner, kuid koroonaaeg räsis oluliselt rahvusvahelisi tarneahelaid. Palju ettevõtted tõid oma tootmised Hiinast välja teistesse Aasia riikidesse või Euroopasse.
Trend on jätkuvalt pigem lokaalsemate tarneahelate poole ja praegu pole märke, et see muutuma hakkaks. Peamiseks põhjuseks on ettevõtjate soov riske vähendada ja tagada tarnekindlus.
Reisilende tuleb juurde, kaubalende tühistatakse
Enne 2019. aastat liikus enamik kaubast Hiinast välja suurimate lennujaamade kaudu Pekingist, Shanghaist, Guangzhoust ja Shenzhenist. Koroonapandeemia ajal aga enamik reisilendudest tühistati. Madalamate terminalitasude ja riigi toetuse tõttu hakati sel perioodil kaupade liigutamiseks kasutama väiksemates linnades asuvaid lennujaamu. MyDello Shenzheni meeskonna juhi Suki Huangi sõnul on tänu sellele praegu rohkem lennujaamu suutelised rahvusvahelist kaubavedu korraldama ja transpordikorraldajatel ka enam valikuvõimalusi lennutranspordi planeerimiseks.
Kuna hiinlased saavad nüüd vabamalt liikuda ja reisida, on lisandunud uusi lennuliine. Kuigi kaubalende on samal ajal tühistatud, toob reisilennukite kaubaruumi lisandumine arvatavasti kaasa ka mõningal määral lennutranspordi hindade languse. Meretransporti mõjutas koroonaaastatel negatiivselt nii konteinerite nappus kui ka töötajate puudus, mis põhjustas viivitusi kaupade liikumises ja kergitas ka hindu. Praeguseks on meretransport taastunud ja toimib tavapäraselt. «Kui koroonapandeemia ajal lendasid transpordihinnad taevasse, siis alates eelmise aasta suvest on nii mere- kui lennutranspordi hinnad jõudnud pandeemiaeelsele tasemele või isegi veidi madalamale,» ütles Huang.
«Eesti ettevõtete jaoks on praegune olukord Aasia-Euroopa suunalises transpordis soodne, kuna hinnad on võtnud suuna allapoole, kaubad liiguvad ilma seisakuteta ja hilinemisteta ning nii lennu- kui meretranspordil on veoruumi Hiinast vabalt saada,» rääkis Lepasalu ja lisas, et ettevõtted, kel õnnestub praegu kaubad Hiinast teele panna, naudivad soodsamaid hindu kui tavapäraselt Hiina uue aasta eel.