Päevatoimetaja:
Sander Silm
Saada vihje

Saaremaal hakatakse katsetama nõudepõhist ühistransporti

Copy
Buss. Pilt on illustratiivne.



Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees
Buss. Pilt on illustratiivne. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees / Scanpix

Valitsus toetas neljapäeval majandus- ja taristuministri ettepanekut, mille kohaselt asutakse Saaremaal katsetama vajaduspõhist ühistransporti.

Tulemuste põhjal otsustatakse, kas sama süsteemi saab rakendada ka teistes maakondades, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Nõudepõhine ühistransport tähendab reisijate vedu, mis ei järgi fikseeritud marsruuti või ajakava, vaid vedu korraldatakse vastavalt inimeste tellimustele. Sõite planeerides sobitatakse võimalikult paljude inimeste sõidusoovid ja koostatakse iga kord nende põhjal sõiduplaan.

Reisjate vähene arv

«Riigi kulud maakondlikule ühistranspordile kasvavad, aga reisijate arv kaasa ei tule. Põhjus on tihti selles, et väikestes ja hõredalt asustatud kohtades käib ühistransport harva ning sõit lähimasse keskusesse võib võrreldes autosõiduga kesta oluliselt kauem,» ütles majandus- ja taristuminister Riina Sikkut.

Ministri sõnul võiks olla lahendus senise maakondliku liinivõrgu ümberkorraldamine kahetasandilise mudeliga – liinivõrgu selgrooks olev lihtne ja selge põhiliinide võrk, mida täiendavad nõudepõhised liinid.

«Üle-eestiliseks ümberkorraldamiseks on vaja siiski põhjalikumat sõidunõudluse analüüsi. Oluline on, et ümberkorralduste tulemusena sõitjate sõiduvõimalused ja ühistransporditeenuse kättesaadavus hoopis ei halveneks,» lisas ta.

Nõudepõhist ühistransporti on Sikkuti sõnul otstarbekas katsetada Saaremaal, kus on osaliselt selle toimimist juba ka varem proovitud.

Saaremaa kohta on transpordiamet koostöös kohaliku omavalitsusega välja töötanud esialgsed põhimõtted, mida saab hakata ellu viima 2023. aasta teisest poolaastast. Teiste maakondade liinivõrgu võimaliku ülesehituse kohta on tehtud esialgsed modelleerimised ning Saaremaa kogemuste põhjal saaks sama põhimõttega ühistransporditeenust laiendada üle Eesti.

Kiire ja laialdane üleminek nõudepõhisele ühistranspordile pole üleriigiliselt aga võimalik, sest reisijateveoks on sõlmitud väga erinevaid avaliku teenindamise lepinguid ning vedajad on võtnud pikaajalisi rahalisi kohustusi.

Katseprojekt Saaremaal eeldab esialgsetel hinnangutel lisaks senisele riigieelarvelisele toetusele liinivõrgu toimimiseks veel täiendavalt ligikaudu 100 000 eurot aastas. See kaetakse riigieelarvest ühistranspordi korraldamise toetustest.

Tagasi üles