Krediidifirma Inbanki Eesti äriüksuse juhi Valdeko Kübarsepa sõnul mõjutavad Euroopa Keskpanga intressitõusud nii kasutatud kui uute sõidukite ostu finantseerimist, mistõttu tasub hoolikalt kaaluda kas võtta autolaen, liising või otsustada hoopis pikaajalise rentimise kasuks.
Inbank: sõidukite ostu tuleks praegu hoolikalt kaaluda
Eesti turul on peamiselt autoliisingud, mis on seotud Euroopa Keskpanga baasintressimäärade tõusu ja Euriboriga, mis tähendab, et iga järjekordne intressitõus mõjutab ka autoliisingu igakuist makset. «Sarnaselt kodulaenuga on autoliisingul nii-öelda ujuv intress, mis koosneb panga määratud intressist ning viimase kuue kuu Euriborist. See-eest autolaenul on fikseeritud intress, mis püsib terve laenuperioodi muutumatuna,» selgitas Kübarsepp pressiteates.
Inbanki Eesti äriüksuse juht soovitas alla 10 000 eurot maksva sõiduki võimalusel alati välja osta või fikseeritud intressiga autolaen võtta. «Soodsama sõiduki väärtus on juba märkimisväärselt kukkunud, mistõttu tasub sõiduk kohe välja osta. Kui aga selleks võimalust ei ole, siis pigem võtta fikseeritud intressiga autolaen. Fikseeritud intressi baasintress on küll enamasti liisingu intressist kõrgem, kuid annab kindluse tuleviku suhtes,» märkis Kübarsepp. Selle aasta keskmine autolaenu summa on Inbankis 10 000 eurot.
Kallima sõiduki soetamiseks tasub Kübarsepa hinnangul ka praeguses majanduskeskkonnas usaldada autoliisingut. «Eestlased eelistavad suuremaid ja hinnalisemaid sõidukeid ning tihti on sellise ostu rahastamiseks tarvis lisafinantseeringut. Hinnalisemate sõidukite puhul on otstarbekas võtta ujuva intressiga autoliising. See on küll ujuva intressiga, aga kuumakse on samas madalam, sest liisingul on 25 protsendi suurune jääkväärtus, tuues seeläbi ka igakuise makse allapoole,» kirjeldas ta.
Ta lisas, et autoliisingu perioodi lõppedes saab soovi korral jääkväärtust uuesti ajatada ning maksta liising lõpuni isegi madalamate kuumaksetega kui perioodi alguses. Selle aasta keskmine autoliisingu summa on Inbankis 21 000 eurot ning ka liisingu puhul pole tarvis sissemakset ega kaskokindlustust.
Kübarsepp rõhutas, et finantseeringuga sõiduki ostmist ei tasu peljata, kuna tihtilugu võib kasvõi paar tuhat eurot kallim auto kujuneda kokkuvõttes soodsamaks. «Kasutatud sõiduki ostmisel tuleb hoolikalt kaaluda, millised võivad olla lisakulud hooldusele ja remondile. Lisafinantseering võib aidata soetada uuema sõiduki, mis vajab vähem kulutusi pärast sõiduki ostmist,» lausus ta.
Keerulised ajad
Keerulistel aegadel tasub mõelda aga ka sõiduki pikaajalise rendi peale. Mobire Groupi tegevjuhi Andrus Valma sõnul on praeguses ebakindlas keskkonnas kasvanud huvi sõidukite täisteenusrendi kui ühe alternatiivse sõiduki kasutamise viisi vastu.
«Täisteenusrendi suurimaks eeliseks on sissemakse puudumine ja selge ülevaade igakuistest kuludest, mis muuhulgas sisaldavad nii sõiduki rendimakset, korralisi tehnohooldusi, suve- ja talverehve ning kindlustusmakseid. Seega on tarbijal teada üks kindel kuumakse terveks rendiperioodiks ning ei pea muretsema, kas ja kuidas intressimäärade tõusud igakuist makset mõjutama hakkavad,» selgitas Valma.
Lisaks intressimäära tõusule on rent ka kaitse inflatsiooni vastu, kuna kõik teenuste hinnad, mis kuumakses sisalduvad, lepitakse Valma sõnul kokku kuni 5 aastaks. Ta lisas, et autot ostes on kõige suuremaks murekohaks just see, et ostja ei teadvusta endale kõiki lisakulusid, mis sõiduki ostuga tavaliselt kaasnevad.
Mobire Groupi tegevjuht tõi välja, et täisteenusrendi eelis praeguses turuolukorras on ka lihtsam lepingu lõpetamine. «Kui peaks juhtuma olukord, kus sõiduki omamine muutub perele liialt keeruliseks, siis rendilepingut on märksa lihtsam üles öelda, kui sõidukit müüma hakata,» sõnas Valma.
Inbank AS on Eestis litsentseeritud krediidiasutus, mis keskendub peamiselt järelmaksudele, auto- ja väikelaenudele ning tähtajalise hoiuse pakkumisele.