Kütusekulude hüvitamise kokkulepe riigiga päästis Sebe pankrotist

BNS
Copy
AS Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste bussiga, mis pärast 1. juunit enam Tartu tänvatel ei sõida, suve hakul võtab töö üle AS Go Bus, mis on ülikoolilinnas teenust pakkunud varemgi.
AS Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste bussiga, mis pärast 1. juunit enam Tartu tänvatel ei sõida, suve hakul võtab töö üle AS Go Bus, mis on ülikoolilinnas teenust pakkunud varemgi. Foto: Margus Ansu

Avaliku liiniveo teenindamise lepingute (ATL) alusel peamiselt Harjumaal bussiliine teenindaval AS-il Sebe õnnestus vältida pankrotti, kuna avalikke liine teenindavad vedajad said majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga (MKM) kokkuleppele uutes teenusekulude hüvitamise tingimustes, mille kohaselt muutuvad hüvitised vedajate kuludele kiiremini katet andvaks.

«Vaidlused MKM-i ja ühistranspordikeskustega venisid kriitiliselt pikaks, läinud aasta kolmandas kvartalis seisime silmitsi juba maksejõuetuse väljavaatega,» tunnistas Sebe juht Üllar Kaljuste pressiteates.

Ettevõtte sõnul põhjendatud nõuded osaliselt kompenseeriti ja ATL lepingutes, kus tellijaks riik, said teenuse maksumuse indekseerimise alused muudetud vedajate kuludele kiiremini katet andvaks. Kaljuste märkis, et kuigi ettevõte peab sellest hoolimata 2022. majandusaastal arvestatava kahjumi sisse võtma, on perspektiivid edasise osas nüüd hoopis helgemad ja juba aasta viimases kvartalis jõuti ka kasumisse.

ATL-i alusel teostatav ühistransport on Eestis suures mahus gaasibussidel põhinev. 2021. aasta lõpus alanud drastiline gaasi hinna ja ka diiselkütuse hinna ettenägematu kasv lõi erakorralise olukorra, kus maakonnaliine ning kohalikke vedusid opereerivaid bussiettevõtteid ähvardas maksejõuetus.

Senine kohtupraktika ja Euroopa Komisjoni vastavad suunised ütlevad bussifirma sõnul, et kui leping täitja tegevusest sõltumatutel asjaoludel ei taga ATL-iga pandud avaliku teenindamise kohustuse täitmisega seotud kuludele katet, peab pädev asutus muutma lepingut. Sebel tuli sellest hoolimata erakorralist kütuse kallinemist katta oma vahenditest lausa aasta jagu.

«Lepingud uuendatud indekseerimispõhimõtetega võimaldavad nüüd keskenduda oma põhitegevusele – toimiva ja usaldusväärse ühistranspordi teenuse pakkumisele, mitte võitlusele ellujäämise nimel,» oli Kaljuste asjade arenguga rahul.

Kohalikest omavalitsustest ainsana jättis Pärnu linn erakorralistest oludest tingitud kahjumi ettevõtja kanda. Nõuet ligi 700 000 euro ulatuses, mida kõik ülejäänud omavalitsused vedajatele hüvitasid, Pärnu linnavalitsus katma ei nõustunud. See vaidlus lahendatakse Sebe teatel kohtus.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles