Päevatoimetaja:
Sander Silm

Uuring: kasutatud elektriautod on sageli võltsitud läbisõiduga

Copy
Elektriauto. Pilt on illustratiivne.
Elektriauto. Pilt on illustratiivne. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees / Scanpix

Paljud inimesed lähevad üle elektriautode kasutamisele, et vähendada auto hoolduskulusid. Carverticali uuring näitab, et elektriautod on haavatavad erinevatele pettustele.

Elektriautod on tulevik, sest inimesed hakkavad üha enam fossiilsete kütuste ja mürarikaste mootorite asemel eelistama vaikset ning CO2-neutraalset sõitu. Kuigi valitsused võtavad järk-järgult ära elektriauto omamise eelised, on elektriautosid siiski palju lihtsam hooldada ning samas on need tehnoloogiliselt arenenumad kui diisel- ja bensiiniautod.

Elektriautode läbisõitu saab muuta nagu igal teisel autol

Kahjuks saab iga elektrisõiduki läbisõitu võltsida – need kasutavad samu digitaalseid läbisõidumõõdikuid nagu kõik teisedki sõidukid. Tegelikult on digitaalse odomeetri näite isegi palju lihtsam võltsida, kui võrrelda vanematel sõidukitel olevate mehaaniliste näidikutega.

Autode ajalooga tegeleva ettevõtte Carvertical andmetel on 15,6 protsenti kõigist Euroopa sõidukitest muudetud läbisõidunäiduga. Sarnane on see osakaal ka elektriautode puhul – 13,4 protsendil kõigist elektriautodest on läbisõidumõõdiku näite muudetud. See viitab aga asjaolule, et kasutatud elektrisõidukite ja tavapäraste fossiilsete kütusega liikuvate sõidukite ostjaid ähvardab peaaegu samasugune oht sattuda läbisõidupettuse ohvriks.

Koguni neli elektriautot kümnest on sattunud õnnetusse

43,6 protsenti kasutatud elektriautodest on sattunud avariisse. Elektriautod on enamasti linnas liiklejatel, nii et õnnetuste arv suureneb tõenäoliselt ka siis, kui elektrisõidukite park vananeb.

Liiklusõnnetused võivad olla kerged või rasked; tagajärjeks on aga raami ning jõuülekande deformatsioon, varane korrosioon ja kahjustatud akud. Paljusid neist kahjustustest saab küll parandada, kuid elektriautode defektsed akupangad tuleb asendada, et vältida puudujääke kvaliteedis või halvemal juhul ka tulekahjuohtu. Uued akud on aga kallid ja nii mõnedki juhid püüavad selle asemel müüa oma kasutatud sõidukit «õnnetusevabana».

Odomeetri tagasikerimine varjab aku tegelikku seisukorda

Odomeetri näit on suurepärane indikatsioon auto seisukorra hindamiseks. Enamik elektriautode tootjaid annab akudele vähemalt 100 000 km ulatuses garantii. Tavaliselt võivad need aga vastu pidada isegi rohkem kui 320 000 km.

«Sõltuvalt akude võimsusest võib nende vahetus maksta kümneid tuhandeid eurosid.»

Sõiduki tegelik läbisõit võib aidata kindlaks teha, kui palju on akude mahutavusest veel alles. Probleem on aga selles, et te ei saa toetuda ainult läbisõidu näidule, sest see võib olla võltsitud ja ka aku eluea loendurit saab nullida. Petturid võivad neid näitajaid mõne minutiga korrigeerida, mis tähendab, et peate kasutusele võtma täiendavad ettevaatusabinõud selgitamaks välja, kas auto on selle eest küsitud hinda väärt.

«Sõltuvalt akude võimsusest võib nende vahetus maksta kümneid tuhandeid eurosid või isegi kuni poole auto esialgsest väärtusest. See ongi sõiduki kõige kallim osa, sest üldiselt on elektriautosid odavam hooldada võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitega,» ütleb Carverticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.

Kasutatud autode müüjad saavad autode eest läbisõitu võltsides rohkem raha, seega ei kao odomeetripettused niipea. Kelmidest autoärikad kohanevad kiiresti kaasaegsete autode uue tehnoloogiaga ning suundumused näitavad, et ka üldise autopargi laialdasem elektrifitseerimine ei lahenda seda probleemi.

Tagasi üles