Päevatoimetaja:
Sander Silm

Ekspert: nõudlus rahvusvahelise kaubaveo järele on selges languses

Copy
Kaubalennukid Tallinna Lennujaamas
Kaubalennukid Tallinna Lennujaamas Foto: Mihkel Maripuu / Postimees / Scanpix

Logistikaplatvormi MyDello kaasasutaja Magnus Lepasalu sõnul on rahvusvahelise kaubanduse olukord viimase paari aasta jooksul pidevas muutumises ja sarnaneb kriisijuhtimisega. Lepasalu prognoosib, mis ootab logistikasektorit ees 2023. aastal.

Möödunud aasta alguses uskus enamik, et pärast mitut keerulist aastat saabub lõpuks stabiilne aeg, kuid peagi sai selgeks, et varuks oli veel üks ootamatusi täis aasta. Venemaa sissetung Ukrainasse pööras pea peale kogu maailma ning lõi segamini väljakujunenud logistikaahelad ja mõjutas tekkinud energiakriisi kaudu kogu maailma majandust.

Taevasse lennanud energiahinnad, geopoliitiline ebastabiilsus, tooraine puudus ja buumiv inflatsioon ei ole puutumata jätnud ühtegi ettevõtlusvaldkonda. Paljud ettevõtted peavad tegema raskeid otsuseid ja valikuid ning püüavad leida lahendusi ellujäämiseks.

Hästi läheb praegu neil, kes rahuldavad kriisist tulenevat hetkelist nõudlust, näiteks pakuvad taastuvenergia lahendusi, generaatoreid, soojuspumpasid jms. Samas on arvukalt ettevõtteid, kes on varasemates keerulistes aastates karastunud ning panustanud pikaaegsemasse planeerimisse. 

Kaubamahud kukuvad nii merel, õhus kui raudteel

Kui tavaliselt esitab aastalõpp suure väljakutse ka rahvusvahelisi kaubavedusid korraldavatele logistikutele, siis sel aastal oli olukord pigem rahulik. Põhjust võib otsida viimaste aastate hektilisusest kaubanduses. Tootmisseisakute vältimiseks on paljud ettevõtted varunud mõnevõrra suuremad laovarud kui varasematel aastatel.

Samas on aga nõudlus vähenenud ja suuremahulist aastalõpu ostubuumi pole. See on viinud olukorrani, kus nõudlus rahvusvahelise kaubaveo järele on liikumas selges langustrendis.

«Huvitav tõik on ka see, et osa laevadest on pandud aeglaselt liikuma, et hoida kaupu kauem merel.»

Kõige drastilisemalt avaldub kaubamahu vähenemine meretranspordis. Klientide jaoks on vähenenud nõudlus toonud kaasa madalamad hinnad. Võrreldes näiteks Hiina-Eesti marsruudi ühe konteineri transpordi hinda, on see tippajaga võrreldes langenud mitu korda. Huvitav tõik on ka see, et osa laevadest on pandud aeglaselt liikuma, et hoida kaupu kauem merel. Kuna kaubalaod on täis, siis klientidele sobib, et kaubad loksuvad pikemat aega merel.

Lennutranspordis oli 2022. aastal üheks suuremaks mõjutajaks koroonaviiruse piirangute lõpetamine – see soodustas reisimist ja uute lennuliinide avamist. Kuna umbes 50% lennutranspordi kaubast veetakse reisilennukite kõhus, on uute liinide lisandumine toonud juurde ka kaubaruumi.

Kuid ka õhus ületab kaubaruumi pakkumine jätkuvalt nõudlust ja see on toonud transpordihinnad oluliselt mõistlikumale tasemele võrreldes koroonaaegse hinnatasemega. Ka maanteeveoettevõtted kurdavad oluliselt vähenenud mahtude üle mullu viimases kvartalis.

Kui veel mõni nädal tagasi tundus, et globaalses transpordis on olukord üsna stabiilne ja erilisi tarnehäireid ei ole, siis praeguseks on olukord jällegi muutunud. Hiinas vohava koroonaviiruse tõttu on sadamates hakanud konteinerite laevadele lastimise ja väljavedamise aeg taas pikenema. Samas on ka mitmed Euroopa suuremad lennujaamad andnud hoiatuse, et tööjõu puuduse tõttu on oodata viivitusi kaupade käsitsemisel.

Tarneahelad lühenevad ja muutuvad lokaalsemaks

Kui stabiilsel ajal otsivad ettevõtted pigem optimeerimisvõimalusi, siis praegu on fookus riskide vähendamisel. Seepärast proovivad ettevõtted tarneahelaid lühendada ja niimoodi riske vähendada. Kuigi tooted on Euroopas üldjuhul mõnevõrra kallimad kui Aasias, on just tarnekindlus põhjuseks, miks mõnigi Eesti ettevõtja on leidnud alternatiivse tarnepartneri Euroopast.

Oluline põhjus tarneahelate lühendamiseks on ka saaste vähendamine – pikad tarneahelad saastavad rohkem. Samuti on oma osa robotiseerimisel – töö liigub järjest enam robotiseerimise suunas ja enam ei ole vahet, kus robot tööd teeb, oluline on toormele ligipääs.

Vähe tähtis pole ka toodete eluea lühenemine, mis nõuab tooteseeriates üha sagedasemaid muudatusi ja kiiremaid tarneahelaid.

Digitaliseerimine aitab logistikasektoril toime tulla

Rahvusvahelise Valuutafondi hinnangul jätkub maailmamajanduse jahtumine ka alanud aastal, kuna maailma majandus kannatab endiselt inflatsiooni, sõja ja koroona tagajärgede all. Ka kaubamahtude kukkumine annab märku majanduse globaalsest jahenemisest ja nõudluse puudusest.

Väiksem nõudlus survestab logistikasektorit ellujäämiseks astuma suuremaid ja julgemaid samme digitaliseerimise taseme tõstmiseks. Digitaliseerimisest saadav suurim võit on tarneahelate läbipaistvus, mis võimaldab kõigi logistikaprotsesside optimeerimist ja annab võimaluse oluliselt kiiremaks reageerimiseks igasugustele muutustele.

Tagasi üles