Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kõrgele hinnale vaatamata ostetakse elektriautosid rohkem kui toota suudetakse

Copy
Elektriauto laadimine.
Elektriauto laadimine. Foto: Eaton

Euroopas kokku lepitud sisepõlemismootorite müügi lõpetamine ja fossiilsete kütuste tuntav hinnatõus on pannud inimesi ostma elektriautosid rohkem kui tehased pakkuda suudavad. Uue elektriauto ooteaeg võib olla isegi kuni poolteist aastat.

Topauto müügijuhi Janek Eskori sõnul jääb järgmisel aastal uutele autodele sarnaselt käesolevale aastale kehtima pikk tarneaeg, sest mõnede vajalike komponentide saadavus on piiratud, lisaks on probleeme logistikaga, et tellitud autod kohale toimetada. Kõige pikemaks võib kujuneda elektriautode ooteaeg.

«Elektrisõidukite nõudlus on viimase kahe aasta jooksul mitmekordistunud ja siin kiiret lahendust pole. Täna pakub suur osa tehaseid elektrisõidukite tarneajaks vähemalt aastat, mis on põhjustatud suures osas akude puudusest,» ütles Eskor. «Tundub, et ükskõik millisel kütuse jõul liikuva auto tarnetes 2023. aasta vähemalt esimeses pooles suuri muudatusi ei tule, sest tehastel on suured tellimused ees ja füüsiliselt pole võimalik eelmiste perioodide sõidukeid tarnida kiiresti isegi siis, kui kõik vajalikud komponendid on tehases olemas.»

Kui praegu on osa inimesi ostuotsust eesootava talve ja kõrgete energiahindade hirmus edasi lükanud, siis Eskori hinnangul aktiveerub autode müük taas kevadel, ent siis võib valik olla autosalongides üsna väike, sest suurem osa müügist käib ettetellimuste kaudu ja automüüjatel pigem pole sõidukeid laos.

«Meiepoolne soovitus klientidele on ostusoovi korral tulla salongi juba praegu, komplekteerime vastavalt soovile sõidukid, tellime need ning siis on kindel, et need on ühel hetkel olemas. Kindlasti võiks kevadel tekkida ka niinimetatud laosõidukeid, aga neid ei pruugi palju olla,» selgitas Eskor.

Segadust tarneaegades võib tekitada seegi, et autotehased lähevad järk-järgult üle CO2 kvoodi põhisele tootmisele, mis tähendab, et osadel tootjatel on sisepõlemismootorite toomise maht seotud otseselt CO2 näiduga.

Et kvooti hoida, tuleb toota ja müüa täiselektrilisi või hübriidajamiga autosid, et saada müügiühikuid bensiini- ja diiselmootoriga sõidukitele. Kuna elektriautode tarvis vajaminevate akude tootmises on hetkel puudujääke, võib see mõjutada ka sisepõlemismootoriga autode tootmist.

«Kui kogu autoturgu peaks hetkel ühe sõnaga iseloomustama, siis kindlasti oleks selleks defitsiit,» kommenteeris Eskor.

Tagasi üles