Rail Balticu (RB) Eesti trassi maksumus on tänavuste hinnatõusude tulemusel kasvanud hinnanguliselt 1,8 miljardi euroni, selle lõplikku maksumust ei julge täna keegi prognoosida. Riigikontroll hoiatab aga ehitustegevuse edenedes tekkida võiva ehitusmaavarade puuduse eest.
Eelmisel aastal tõdeti, et RB projekt on esialgsest ajakavast viis aastat maha jäänud ja esialgse 2026. aasta asemel seati raudtee valmimise sihiks 2030. aasta. Peamiseks probleemiks on põhitrassi projekteerimise venimine - riigikohus tühistas paar aastat tagasi Pärnumaale kavandatud trassilõigu, lisaks ka Hispaania töövõtjaga seonduvad probleemid kahel põhitrassi lõigul.
«Vastab tõele, et raudtee põhitrassi projekteerimine on kulgenud vaevaliselt,» nentis RB Eesti juhatuse esimees Anvar Salomets. «Täna peame võtma objektiivsetest asjaoludest tingituna viimast, mida olemegi teinud. Niipea, kui meil on olemas piisavalt küps projekt, üritame selle ehitushankeni viia ja ka ehitama asuda.»
Finantseerimise osas ja ka ehituslikult on mahajäämus Salometsa sõnul olnud pigem väike, kuigi mitte kõik pole plaanipäraselt läinud. «Mahajäämuse peamine tegur on olnud ikkagi projekteerimine, mis ka meie maade omandamist ja ehitustegevust ootel hoiab. Geopoliitiline olukord on olnud teine põhjus,» lausus ta.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) hindab RB tänavust arengut rasketele oludele vaatamata pigem heaks, ehkki projekteerimise mahajäämus on jätkuvalt probleemiks.
«Projektlahenduste puudumisel kannatavad nii maade omandamine kui ehitamine,» ütles MKMi Rail Balticu koordinaator Kristjan Kaunissaare. Samas valmivad projektlahendused alamlõikude kaupa, mis võimaldab neid jooksvat ehitusse anda. RB põhitrassi projektlahendused peavad praeguse ajakava kohaselt valmima 2024. aasta lõpuks. Rail Balticu valmimine on jätkuvalt kavandatud 2030. aastaks.
Turu seis soosib RB ehitust
Aasta esimeses kvartalis ja otsapidi ka teises paistis, et Venemaa sõjategevus tekitab täiendavaid viivitusi just tarneahelates, materjalide kättesaadavuses, kuid turg on aasta jooksul olnud väga kohanemisvõimeline ning ka tihe konkurents turul, kus muude taristuobjektide ehitamine on praegu pigem tagasihoidlik ja see on Rail Baltica projektile kasuks.