Jõuludel võetakse tihti ette pikemaid autosõite, et veeta aega lähedastega, kes elavad kaugel. Selleks, et pikad sõidud turvaliselt ja ohutult tehtud saaksid, tasub enne teele asumist kontrollida auto sõiduvalmidust. Mida tuleks täiendavalt silmas pidada elektri- ja hübriidauto omanikel, selgitab autoekspert.
Ekspert jagab nippe, kuidas pikal sõidul mitte teele jääda (1)
«Enne pikale talvesõidule asumist tuleks veenduda, et auto on heas sõidukorras. See tähendab muuhulgas seda, et autol on all korralikud talverehvid, klaasipuhastusvedelikku on piisavalt ning tuled ja kojamehed on töökorras,» tõi Elke Toyota müügijärgse teeninduse juht Sten Tartu välja. Talvel liigeldes tuleks arvesse võtta erandlikke ilmaolusid ja seda eriti elektriauto omanikel.
Arvesta teeoludega ja mõtle läbi marsruut
Sõidule eelnevalt tasub end kurssi viia ilmastikuoludega nii sihtkohta mineku kui ka tagasisõidu ajaks. «Arvestades, milline talvetorm meid alles hiljuti tabas, peaks talveks autosse varuma paar sooja tekki ja muud hädaabitarvikud ning sõitma minnes riietuma vastavalt ilmastikuoludele. Sealhulgas peaks autos olema lisaks tavapärasele jääkraabitsale ja harjale ka lumelabidas, rehviparanduskomplekt, puksiirköis ja helkurvest,» loetles Tartu ning lisas, et üle võiks kontrollida ka esmaabikoti.
Juba enne sõiduga alustamist on soovituslik läbi mõelda sõidumarsruut, seda eriti neil, kes liiklevad elektriautoga. Viimasega teele asudes tuleks teha kindlaks, et teele jääb piisavalt laadimisjaamu. «Igaks juhuks võtke kaasa ka isiklik laadimiskaabel ja adapter, et olla valmis kasutama teist tüüpi laadijat kui see, mis teie autole originaalis sobitub. Arvestada tuleks ka võimalusega, et kõik laadimisjaamad ei pruugi talvel olla töökorras, seega mõelge ette, mis on plaan B, kui valitud jaam ei tööta,» sõnas Tartu, kelle sõnul võib siis abi olla ka kodulaadijast, millega saab autot laadida tavalisest jõupistikust.
Varu autosse krokodillid ja hoia ühtlast kiirust
Juhul, kui auto aku ja pidurid on korrapärase hoolduse käigus margiesinduses üle vaadatud, ei tasu nende pärast talvesõite tehes muret tunda. «Igaks juhuks võiks autos ikkagi käivitusjuhtmed ehk maakeeli krokodillid olemas olla – kui endal vaja ei lähe, siis saab vajadusel kedagi teist hädast välja aidata,» sõnas Tartu.
Piisava pidurdusmaa jätmine on hoolimata korralikest piduritest ja rehvidest oluline. Seda enam, kui sõidetakse hübriidautoga, millel on regeneratiivne pidurdus, mis laeb akut aeglustuse ja pidurduse käigus. «Talvel kulutavad autod rohkem kütust, sest rohkem energiat kulub auto soojendamisele. Hübriidautoga on võimalik olla säästlikum ja kütuse kasutamist reguleerida elektri ja bensiini vahel. Selleks tuleks hoida kindlat kiirust ning vältida kiiret aeglustamist ja pidurdamist, et vähendada kütusekulu,» kirjeldas Tartu.
Tartu sõnul aitab auto korrapärane hooldus margiesinduses paljud probleemid ennetada ja tagab auto hea seisukorra ka talvel. «Samas tuleks lume ja külmakraadidega liigeldes olla eriliselt tähelepanelik ja valmistuda võimalikeks viivitusteks nii linnas kui ka maanteel,» sõnas Tartu.