Freedom Finance Europe’i investeerimisnõustamise juhi Maxim Manturovi sõnul on viimastel aastatel Eesti investorite seas populaarsust kogunud Facebook, Amazon, Apple, Microsoft ja Google (FAAMG), mis muide esindavad turukapitalisatsiooni järgi kõige enam börsil kaubeldavaid tehnoloogiaaktsiaid. Vaadates tulevikku, Freedom Finance Europe’i investeerimisanalüütikud on koostanud nimekirja 2023. aasta kõige huvitavamatest aktsiatest, mis ei jäta külmaks ka Eesti investorit.
Seitse põnevat aktsiat: kuhu investeerida aastal 2023 (1)
AAPL – Apple on viimasel ajal muutunud üha mitmekesisemaks. Kuigi iPhone on endiselt peamine tuluallikas, kogub kantavate seadmete ja teenuste äri samuti hoogu. Tõenäoliselt tagavad tärkavad ettevõtted tulevikus püsiva ja terve kasvu. Tugevamat iPhone’i uuendustsüklit on oodata eelarveaastal 2023. Käimas on uue mudeli tootearendus. Samuti väärib märkimist, et Apple’i tootevalik hõlmab virtuaalreaalsust, liitreaalsust ja elektriautosid. Seega on äriväljavaated tugevad ja Apple’il on piisavalt rahalist paindlikkust agressiivse kasvu saavutamiseks. Apple ületas IV kvartali finantsootused tänu iPhone’i tugevale müügile ja teenustele. Apple teenis 90,1 miljardi dollari suuruse käibe juures 1,29 dollarit aktsia kohta. Wall Streeti analüütikud ennustasid, et Apple teenib 1,27 dollarit aktsia kohta, kui käive on 88,8 miljardit dollarit. Aasta varem teenis Apple samal perioodil aktsia kohta 1,24 dollarit, käive 83,4 miljardit dollarit. Apple’i finantsjuht Luca Maestri ütles hiljutises avalduses, et ettevõtte tulemused näitasid Apple’i võimet «toimida tõhusalt, vaatamata keerulisele ja muutlikule makromajanduslikule taustale». Tim Cook ütles, et ettevõte läheneb pühadehooajale «ajaloo tugevaima tootevalikuga». Keskmine sihthind on 178 dollarit (tõusuruum hinnasihini 24%).
AMZN – Amazon on juhtiv jaemüüja e-kaubanduse sektoris ning üks kasumlikumaid e-kaubanduse haldajaid, kelle netokäive oli 2021. aastal 386 miljardit dollarit ja hinnanguline füüsilise/digitaalse veebikauba kogumaht ehk GMV ligikaudu 578 miljardit dollarit. Jaemüügiga seotud tulud moodustavad umbes 80% kogutulust, järgnevad pilvandmetöötlus, salvestusruum, andmebaasid ja muud Amazoni pakutavad veebiteenused (10–15%), reklaamiteenused (5%) ja ülejäänud teenused. Rahvusvahelised segmendid moodustavad 25–30% Amazoni veebivälisest müügist, mida juhivad Saksamaa, Ühendkuningriik ja Jaapan. Amazoni aktsiad on endiselt atraktiivne investeering, kuna järgnevatel aastatel saavad need jätkuvalt kasu kõrgest kasvumäärast ja suurest nõudlusest digitaalsete teenuste järele. Amazon on viimastel aastatel liikunud vaid ülespoole ja on oma suurust arvestades üks kiiremini kasvavaid ettevõtteid. Enam kui 1,1 triljoni dollari suuruse kapitalisatsiooniga Amazon suudab endiselt kasvatada tulusid peamistes segmentides, näiteks veebiteenuste pilveäris, 40% aastas. See on ettevõtte üks peamisi kasumikeskusi. Amazon on ettevõte, millel on liiga palju positiivseid katalüsaatoreid, et neid ignoreerida, ja hiljutine nõrkus annab võimaluse siseneda atraktiivsesse varasse. Keskmine sihthind on 142 dollarit (tõusuruum 57%).
META on maailma suurim sotsiaalvõrgustik, millel on rohkem kui 3,6 miljardit igakuist aktiivset kasutajat. Kasutajad suhtlevad üksteisega erineval viisil, vahetades sõnumeid ning jagades uudiseid, fotosid ja videoid. Videote valdkonnas on ettevõttel käsil esmaklassilise sisu-videokogu loomine ja sellega raha teenimine reklaami- või tellimustulu kaudu. Meta nimetab seda Facebook Watchiks. Ettevõtte ökosüsteem koosneb peamiselt Facebooki rakendusest, Instagramist, Messengerist, WhatsAppist ja paljudest nende toodetega seotud funktsioonidest. Kliendid saavad Facebooki kasutada nii mobiilseadmetes kui ka lauaarvutites. Reklaamitulud moodustavad ettevõtte kogutulust enam kui 90%, millest 50% saadakse USA-s ja Kanadas ning 25% Euroopas. Sisuliselt kuulub Facebookile maailma elanikkonna enamiku sotsiaaldiagramm, mis võimaldab saada pikaajaliseks kasvuettevõtteks. Facebooki jätkusuutlikkuse peamised tegurid on mastaabi, kasvu ja kasumlikkuse kombinatsioon ning need on jätkuvalt ajendatud võrgustiku efektidest, samas kui selle sihtgruppide valiku võimalused pakuvad reklaamijatele väärtust. Facebooki reklaamiplatvorm ei ole kaugeltki küllastunud, arvestades sihtgruppide ja reklaamide väärtuse pidevat kasvu ning nihkumist kvaliteetse formaadiga reklaamide poole. Ettevõttel on tugev kasutajabaas, mis hõlmab ligi 3,6 miljardit aktiivset teenusekasutajat. Ettevõte kasutab oma võimeid ka Metaversumis. AR/VR-turu väärtus on 2030. aastaks eeldatavalt 100 miljardit dollarit ja seejärel 2040. aastaks 500 miljardit dollarit, pakkudes tohutut kasvupotentsiaali. Kuna ettevõttel on juba lojaalne kasutajaskond, on Meta platvorm ideaalne valdkond metaversiooni arendamiseks. Keskmine sihthind on 156 dollarit (tõusuruum 36%).
GOOGL – Alphabet Inc – on valdusettevõte, mille tütarettevõte on veebimeedia hiid Google. Google toodab 99% Alphabeti tuludest, millest enam kui 85% tuleb veebireklaamidest. Google’i muu tulu pärineb rakenduste ja sisu müügist Google Plays ja YouTube’is, samuti pilvemaksudest ja muudest litsentsituludest. Riistvara müük, nagu Chromebook, Pixeli nutitelefonid ja nutikodu tooted, sealhulgas Nest ja Google Home, aitavad kaasa ka muudele tuludele. Alphabet on teinud suuremaid investeeringuid teisteski segmentides, kus ettevõte panustab tervise parandamise tehnoloogiale (Verily), kiiremale internetiühendusele kodudes (Google Fiber), juhita autodele (Waymo) jne. Alphabet on kõrge kvaliteediga äri, millel on kindel konkurentsieelis. Google peaks pakkuma usaldust oma paljude kasvukatalüsaatorite ja tugeva finantsprofiiliga. Alphabet on olnud kasvumootoriks rohkem kui kümme aastat ja end tõestanud digitaalse reklaaminduse liidrina. Lisaks saavad hoogu korporatsiooni väikeettevõtted. Seega näib tee jätkusuutliku pikaajalise kasvu poole olevat kindel, mis peaks muutma ettevõtte eriti atraktiivseks uutele investoritele, kes saavad aktsia hetkelisest haruldasest nõrkusest kasu. Vaadates Alphabeti hiljutisi investeeringuid, on selge, et riistvara mängib tulevases kasvus olulist rolli. Ettevõte on juba teinud olulisi edusamme nutitelefonide, nutikate koduseadmete ja muude nišisegmentide vallas. Google kogub hoogu mitmes riistvaranišis ning ettevõttel on nutikõlarite äris umbes 20%-line turuosa. Keskmine sihthind on 130 dollarit (tõus u 40%).
MSFT – Microsoft Corporation on üks maailma suurimaid tehnoloogiaettevõtteid, mis arendab, litsentseerib ja toetab tarkvara, teenuseid, seadmeid ja lahendusi kogu maailmas. See on tuntud oma toodete poolest, mis ulatuvad Windowsi operatsioonisüsteemist ja Teamsi konverentsiplatvormist Xboxi mängukonsooli ja Outlooki e-postini. Ettevõtte pilvepakkumiste hulka kuuluvad täna Azure’i taristuteenused, Office 365 produktiivsustarkvara ja Dynamicsi äritarkvara. Microsoftile kuuluvad ka LinkedIn, Skype ja GitHub. Microsoft hoiab äritehnoloogias jätkuvalt juhtpositsiooni. Tugevad majandustulemused ja positiivsed juhtimisväljavaated viitavad sellele, et nõudlus tarkvara järele on jätkuvalt tugev. Microsoftil on hea positsioon ettevõtte IT-kulutuste kasvu ärakasutamiseks tervikliku ja integreeritud tootekomplektiga, mille eesmärk on parandada ettevõtte tõhusust, töö pilvepõhist ümberkujundamist, koostööd ja äriteavet. Sellel on ka suur ja lojaalne kliendibaas, suured sularahareservid ja tugev bilanss. Arvestades Microsofti tohutut kommertskasutajate baasi ja pikaajalisi suhteid, suudab see ettevõtete digitaalse ümberkujundamise kiirendamise tulemusena tulusid suurendada. Microsoft prognoosib 2023. aasta eelarves kahekohalist müügi- ja tegevuskasumi kasvu praktiliselt muutumatute marginaalidega. See on kooskõlas eelmise prognoosiga, mis on julgustav märk, arvestades hirmu eelseisva majanduslanguse ees. 2023. aasta juunis lõppeval eelarveaastal prognoosib Wall Street müügikasvuks 13,6%. Ettevõte teenis aktsia kohta 2,23 dollarit 51,9 miljardi dollari suuruse tuluga, mis on 12% rohkem kui aasta varem. Juhtkond tõi välja ka rekordilise 100 miljoni dollari suuruse tehingute arvu ja üle 1 miljardi dollari väärtuses tehinguid, mille ettevõte aasta jooksul sõlmis, mis omakorda näitab, et Microsoft Azure jätkab agressiivset kasvu. Nutikas pilveteenus, mis on koduks Azure’ile, teenis 20,9 miljardit dollarit tulu, mis on 20% rohkem kui eelmisel aastal. Microsoft tõstis eriti esile Azure’i, kuna tulud kasvasid aastaga 40% või muutumatus valuutas 46%. Keskmine sihthind on 300 dollarit (tõusuruum 19%).
NVDA – NVIDIA Corporation – projekteerib ja toodab visuaalse andmetöötluse riistvara, sealhulgas personaalarvutites kasutatavaid graafikakiipe ja seadme draiverite tarkvara. Ettevõte turustab graafikakiipe ja protsessoreid selliste kaubamärkide all nagu GeForce, Quadro, Tesla ja Tegra. NVIDIA tutvustas maailma esimest graafikaprotsessorit ehk GPU-d. Need on ühe kiibiga protsessorid, mis on võimelised tootma rohkem täiustatud arvutigraafikat kui tavalised graafikakiibid. Neid kasutatakse tarbeelektroonikatoodetes, nagu tahvelarvutid, nutitelefonid ja mängukonsoolid. NVIDIA müüb ka graafikatehnoloogiat tervishoiu, autotööstuse, graafilise disaini, eriefektide, tehisintellekti, virtuaalreaalsuse, pilveandmetöötluse ja robootika ettevõtetele mitmesuguste rakenduste jaoks. NVIDIA pühendumus olemasoleva riist- ja tarkvara pakkumiste jõudluse parandamisele tugevdab jätkuvalt ettevõtte pikaajalisi kasvuväljavaateid ja turuliidri rolli, aidates kaasa turuosa suurenemisele tulevikus. See sobib eriti hästi ka pikaajalise tugeva nõudlusega, mida toetavad praegused tehnoloogilised uuendused alates juhita sõidukitest ja järgmise põlvkonna robootikast kuni virtuaalmaailmadeni. Väärtus, mida see lisab innovatsioonile ja selle kasvuväljavaadetele, koos uute tehnoloogiate (nt autonoomne sõit, robootika, pilveandmetöötlus ja Omniverse) jätkuva arendamise ja mastaapsusega loovad praegusel tasemel atraktiivseid investeerimisvõimalusi pikaajalistele investoritele. Keskmine sihthind on 190 dollarit (tõusuruum 10%).
TSLA – 2003. aastal asutatud ja Californias Palo Altos asuv Tesla on vertikaalselt integreeritud säästva energia ettevõte, mille eesmärk on ka elektrisõidukite tootmise kaudu viia maailma elektrilise mobiilsuse poole. Ettevõte müüb päikesepaneele ja -katuseid elektrienergia tootmiseks, samuti statsionaarseid akusid elu- ja ärirakenduste, sealhulgas kommunaalteenuste jaoks. Tesla autopargis on mitu sõidukimudelit, sealhulgas luksuslikud ja keskmise suurusega sedaanid ning crossoverid. Samuti plaanib ettevõte hakata müüma soodsamaid sedaane ja väiksemaid maastureid, aga ka kergveoki, poolhaagise ja sportauto mudelit. Ülemaailmsed tarned olid 2021. aastal kokku veidi üle 936 000 ühiku. Teslal on selge eelis: aastakümnete pikkune kogemus elektrisõidukite tehnoloogia vallas. Ent on teisigi eeliseid, nagu laadimisjaamade võrk ja tugev bränd. Samuti ei mõjuta Teslat konfliktid, mis vanamoodsatel autotootjatel, sealhulgas edasimüüjatel elektrisõidukitega tekiksid, sest need vajavad vähem hooldust. Samuti pakub ettevõte traadita võrgu kaudu püsivara värskendusi, millega enamik selle pärandkonkurente ei suuda võistelda. Tesla on viimasel ajal autotööstuses uuenduste nimel palju ära teinud. Lisaks elektriautodele on ta turule toonud mitmeid teisi tooteid, nagu päikesepaneelid, akud ja palju muud. Tesla on oma tooteid ja klienditeenindust täiustades juhtinud tööstussektorit aastaid. Ettevõte on teinud suuri edusamme ka oma kaubamärgi ülesehitamisel, pakkudes samas olulisi uuendusi. Keskmine sihthind on 270 dollarit (tõusuruum 60%).