Soome saabuval LNG-laeval napib kliente, maksumaksjal tuleb juurde maksta (4)

Erkki Erilaid
Copy
Soome võrguhaldur Gasgrid Finland rendib laeva Exemplar.
Soome võrguhaldur Gasgrid Finland rendib laeva Exemplar. Foto: Excelerate Energy, Inc

Soomes on tänavu gaasitarbimine peaaegu kolm korda vähenenud, mistõttu pole kauaoodatud LNG taasgaasistamise võimekusega ujuvterminalil (FSRU) piisavalt kliente, kes kataksid terminali kasutamisega seotud kulud. Laeva tellinud riiklik võrguettevõte Gasgrid valmistub selleks, et kulud jäävad esialgu nende kanda.

Järgmisel nädalal Soome saabuva LNG-ujuvterminali klientide osas on hetkel palju ebakindlust, sest pärast FSRU rendilepingu sõlmimist on gaasitarbimine Soomes kokku kuivanud, kirjutas Helsingin Sanomat. Kui eelmisel aastal oli oktoobris maagaasi tarbimine Gasgridi gaasivõrgu piirkonnas 1,4 teravatt-tundi, siis sel aastal vaid 0,5 teravatt-tundi.

Gasgridi tegevjuhi Olli Sipilä sõnul on vaja ettevõttel FSRU tegevust esialgu rahaliselt toetada. Sipilä hinnangul pole selle põhjuseks mitte ainult gaasitarbimise vähenemine, vaid osaliselt ka kiirustamine, millega terminal soetati.

Rendileping algas oktoobris ning laev jõuab Soome juba detsembris ehk vaid pool aastat pärast lepingu sõlmimist. «Tavatingimustes arendatakse sellist projekti aastaid. Selleks tagatakse kliendilepingud aegsasti enne investeerimisotsuse tegemist,» selgitas Sipilä.

Sel nädalal algas taasgaasistamise võimsuste reserveerimine. Sipilä lisas, et ajal, mil broneerimisprotsess alles käib, ettevõte nõudluse olukorda ei kommenteeri.

FSRU peaks Soome Inkoosse jõudma järgmisel nädalal. Esimene LNG-tarne peaks terminali jõudma jaanuaris. Samas on oht, et gaasivoogudele ei jätku ostjaid. «Loomulikult on see risk alati olemas, kuid laeva rentimine seni meieni jõudnud päringute põhjal peaks siiski ka ajutiselt vähenenud tarbimise olukorras kasulik olema,» kinnitab Sipilä.

Soome rentis FSRU 10 aastaks kogumaksumusega ligi 460 miljonit eurot ehk umbes 126 000 eurot päevas. Eesmärk oli, et rendikulud kataks terminali kasutajatelt kogutud tasud.

Laeva tellinud riiklik Gasgrid Finland on nüüd aga valmis selleks, et kulud jäävad esialgu nende kanda. Gasgridi tegevjuhi Olli Sipilä sõnul võib ärilise kasumlikkuse saavutamine võtta aega üks kuni kolm aastat. «Usume, et kommertsnõudlus selle järele on olemas, kuid tegevust on vaja alustada. Nõudlus kindlasti kasvab,» arvas Sipilä.

Valitsus otsustas detsembri alguses kapitaliseerida Gasgridi terminalitegevuse eest vastutavat tütarettevõtet 105 miljoni euroga. Summa katab ettevõtte finantseerimisvajadused esimese kahe aasta jooksul, enne kui klientidelt saadav tulu korralikult kogunema hakkab. Rahandusministeerium põhjendab toetuse vajadust varustuskindlusega. FSRU tagab eelkõige gaasi tarnimise tööstustele.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles