Balti riigid peavad töötama aastateks 2025–2026 välja raudteevõrgu ümberkujundamise kava, mis võimaldaks ehitada endise Nõukogude Liidu rööpmelaiusega raudteed ümber vastavalt Euroopa standardile, otsustasid esmaspäeval EL-i riikide transpordiministrid, teatas Läti transpordiministeerium.
EL: Baltimaadel tuleb raudteevõrguga üle minna Euroopa standardile (3)
Arutades Brüsselis toimunud kohtumisel raudtee kui olulise ja keskkonnasõbraliku transpordiliigi arendamist, leppisid Euroopa Liidu transpordiministrid kokku, et iga ELi liikmesriik, kus raudtee rööpmelaius erineb Euroopa omast, peaks 2025.–2026. aastaks välja töötama raudtee ümberkujundamise kava.
See puudutab ka Baltimaid, kus on siiani säilinud Venemaa 1520 mm rööpmelaius, samas kui enamikus teistes Euroopa riikides on rööpmelaius 1435 mm, mis on ette nähtud ka Rail Baltica raudteetrassile.
Euroopa transpordivõrgu (TEN-T) arendamine näeb ette Läti, Leedu ja Eesti kaasamise uude Läänemere-Musta mere-Egeuse mere koridori, mis võimaldab eksportijatel toimetada kaupu Musta ja Vahemeremaadesse palju mugavamal viisil, märgib transpordiministeerium.
Venemaa sissetungi tõttu Ukrainasse katkesid transpordiühendused Venemaa ja Valgevenega.
Läti transpordiminister Tālis Linkaits ütles kohtumisel, et geopoliitilist olukorda arvestades on Läti ühendus Kesk-Euroopaga erakordselt tähtis. Minister rõhutas, et Läti prioriteet raudteetaristu parandamisel ja geograafilisel laiendamisel on kiirraudteeliini Rail Baltica ehitamine.
Linkaits pidas oluliseks aspektiks ja samas ka väljakutseks raha olemasolu mitmesuguste transpordiliikide omavahel sidumiseks. Ta rõhutas, et jätkusuutliku TEN-T ehitamine nõuab tulevikus suuri investeeringuid ja seega suuri panuseid liikmesriikidelt.
Läti kasutab ära kõik ELi fondide võimalused, samas on selge, et ambitsioonikate keskkonnaeesmärkide ja transporditaristu nõuete saavutamiseks ELi fondide rahast ei piisa.