Karm: neile Eesti ettevõtetele ennustatakse hävingut (2)

BNS
Copy
Tarbimine.
Tarbimine. Foto: freestocks/ Unsplash

Luminori peaökonomisti Lenno Uusküla sõnul on tarbimise struktuur märkimisväärselt muutumas, kusjuures surve all on just kallimaid tooteid müüvad kauplused ja turul on kanda kinnitamas odavamad kauplused.

Statistikaamet teatas sel nädalal, et jaekaubandusettevõtete müügitulu oli oktoobris 896 miljonit eurot, vähenedes eelmise aasta sama kuuga võrreldes püsivhindades 4 protsendi võrra. Kuu varem oli aastane langus 6 protsenti.

Uusküla kommenteeris BNSile, et tarbimise vähenemisel on suurenemas just odavama kauba tarbimine, kaotamas on aga Eesti tootjad, ökoloogilise kauba tootjad ning tervislikumate toodete tootjad, sest nende tooted on letihinnana kallimad.

Eesti majandust hoiab ökonomisti sõnul suuremast langusest nii-öelda heroiline tarbimine ehk tarbimine üle oma võimete, vähendades sääste.

«Tarbimise taseme hoidmine on saanud münchhausenlikuks tegevuseks, sest end ise juukseidpidi soost välja tõmmata on võimalik vaid legendides.»

«Tarbimise taseme hoidmine on saanud münchhausenlikuks tegevuseks, sest end ise juukseidpidi soost välja tõmmata on võimalik vaid legendides. Suurt hinnatõusu kartes prooviti kiiresti kulutada oma sissetulekuid ja sääste. Nüüd, kui hinnatõusu ootus on alanemas, kulud kasvanud rohkem kui sissetulekud ning säästud vähenenud, on aeg hakata ka tarbimist vähendama,» märkis Uusküla.

«Aasta alguse kõrgeid tarbimise tasemeid on väga ebatervislik hoida, sest selleks on järgnevate aastate jooksul võimalused kasinad. Mida kiiremini toimub kohanemine, seda lühem tuleb langusfaas,» lisas ta. Tarbimiseks vabu summasid hakkab Uusküla sõnul vähendama ka jätkuv intressitõus.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles