L, 4.02.2023

Uued digilahendused, mis muudavad Eesti turismiäri nutikamaks

PM Majandus
Uued digilahendused, mis muudavad Eesti turismiäri nutikamaks
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Turistid.
Turistid. Foto: Taavi Sepp

Sügisel said EASi ja Kredexi ühendasutuselt kokku 2 miljonit eurot Eesti ettevõtete digiprojektid, mis muudavad peagi nii seda, kuidas me Eestis puhkust broneerime, kui ka seda, kuidas turismiettevõtted tulu teenivad. Kui suuremates hotellides on digitööriistad juba aastaid kasutusel, siis uutest lahendustest saavad kasu ka väiksemad, sh maapiirkonna turismiettevõtted, kelle teenuste ja ressursihalduse digitaliseeritus on seni olnud madal.

Ühendasutuse turismijuhi Rainer Aaviku sõnul on turismi harjutud nägema pigem konservatiivse ärina, kus digilahenduseks on eelkõige e-kiri ning palju toimib jätkuvalt ka ruudulise kaustiku abil. «Digiuuendused pole turismis tegelikult eesmärk iseeneses, vaid panevad pildi uutmoodi kokku, säästes nii klienti kui ka töötajat rutiinsetest toimingutest ning vabastades aega selleks, mis on tõeliselt oluline – elamusteks ning vahetuks suhtluseks. Automatiseerides korduvat, tekib rohkem aega tegelda sellega, mis on eriline,» võttis Aavik kokku turismi digitaliseerimise rolli.

Turismijuht selgitas, et selline investeering on turismis esmakordne ka sektoriülese mõju poolest: «Aastaid on turismi toetusprojektid panustanud ettevõtete unikaalsetesse ärimudelitesse, seekord haaravad uued lahendused aga sadu ettevõtteid ning tekitavad innovatsiooni sektoris laiemalt.»

Mitmed projektid on suunatud Eesti turismis rohketele väikeettevõtjatele ning pakuvad rätsepalahendusi vastukaaluks kõrgete vahendustasudega globaalsetele platvormidele. Toetuse olulisemateks tingimusteks oli, et lahendus oleks uuenduslik, võimaldaks tehnoloogilist liitumist vähemalt sajale turismiettevõtjale ning ühilduks ka väliste infosüsteemidega.

Eesti elamuste booking.com. Tarbija on harjunud populaarses booking com'is ja ka suurtes hotellides broneerima reaalajas. Ettevõte VisionCraft toob selle tänapäevase mugavuse ka turismiteenustesse, mis ei sisalda majutust. «Neid, kes pakuvad elamust, ent mitte majutust, on turismis palju. Enamasti tuleb täita kliendipäringu vorm ja asuda kirju vahetama, mis on aeganõudev. Uue lahendusega saab kiiresti näha, kas on saadaval saun, matk või elamuslik õhtusöök, reaalajas broneerida ja ka maksta,» kirjeldas Aavik. Tema sõnul pole elamuste online-broneerimiseks häid tarkvarasid seni terves Euroopas ega ka mitte maailmas: «Kõik suured majutustarkvarad, mis teenindavad suurt äri, on ehitatud üles ööpäeva loogikale, mis on väga lihtne, kui pole lisateenuseid. See on põhjus, miks elamuste pakkumine on valdavalt digitaliseerimata. Visioncraft loob elamusteenust pakkuvale turismiettevõtjale andmete kodu, kust saab huvi korral edasi suhelda ka selliste globaalsete portaalidega, kel elamuste rubriik olemas.»

Online-broneering väikestele majutusettevõtetele. Väikeste majutusettevõtete veebilehtedel saab edaspidi broneerida nii majutust kui ka lisaruume ja -teenuseid. Turismiettevõtete vaatenurgast muutub palju tõhusamaks kõigi ressursside haldamine, alates broneeringutest kuni pakettide seadistamiseni. Seda tänu kahele projektile.

Idufirma Bidrento arendab selleks edasi üüripindade haldamiseks loodud tarkvara. Turingery lisab neile võimalustele veel ristmüügi. Sageli on puhkaja küsimus, kas kaugele sõitmine end ikka piisavalt ära tasub ehk mida saaks piirkonnas veel ette võtta. Pikemast külastusest on huvitatud ka ettevõtja, ent takistuseks on võimekus pakkuda piisavalt erinevaid teenuseid. Näiteks kuulub ettevõtjale majutus ja saun, ratta- ja kanuumatku pakub aga lähipiirkonna ettevõtja. Turingery arendatavas lahenduses saab tarbija reaalajas broneerida nii otsitud ettevõtte kui ka tema partnerite teenuseid ning seda kõike nii ettevõtete veebilehtedel kui ka mitmesugustel müügiplatvormidel.

Win-win ehk müü juurde ja hoia kokku! Hotelbuddy Technology on ette võtnud arenduse, mis muudab digitaalseks kogu väiksemate turismiettevõtete klienditeekonna. Digitaalselt ja reaalajas toimib teenuste broneerimine, sisse- ja väljamöllimine, saab avada telefoniga ust ja suhelda vestlusaknas teenusepakkujaga. «Lisateenuseid saab välja mõelda lõputult, alates kanuumatkast ning lõpetades vahuveini ja puuviljavaagnaga. Ettevõtjale annab see võimaluse lisamüüki teha, mida iganes suudetakse reaalajas broneeritavaks teha. Kliendile tekib võimalus teenust «viilutada» – nagu kadus hotellide standardpakettidest kunagi ära hommikusöök, et toa hinda alla viia, kuid lisateenusena saab seda juurde osta,» kirjeldas Aavik.

Spaa- või matkateenuse broneerimine ühest kohast. Eesti Spaaliidu digilahendus koondab Eesti turismi ühe tugevama ja populaarsema, spaateenuse pakkumised ühte veebikeskkonda. Lõpptarbijad saavad reaalajas broneerida nii majutusega spaapakette kui ka lisateenuseid nagu spaahoolitsused, grupitreeningud, lauareserveeringud. Ettevõtjad saavad broneeringuid reaalajas hallata. Uus lahendus on suunatud nii spaaliidu liikmetele kui ka kõigile teistele spaateenuste pakkujatele Eestis. Analoogset võimalust loob matkateenuste pakkujatele ja huvilistele Eesti Matkaliit.

(R)evolutsioon ürituskorralduses. Ürituskorraldus on üks turismiäri allharudest, mille peamine keerukus seisneb väga erinevate teenuste edukas kombineerimises. Ettevõte Lydian on arendanud tarkvara teatrite töö korraldamiseks ja etenduseproduktsioonideks, kuid edasiarendusest saavad osa kõik, kel vaja korraldada üritusi, alates suurtest konverentsikeskustest ja kontserdimajadest kuni muuseumide, kultuurimajade ja vaba aja keskusteni .«Iga ürituse korraldamise põhiline raskus on tuhanded pisiasjad, mida aetakse korda tavaliselt e-kirja ja telefoni teel. Kõik see pakkumiste küsimine ja tegemine ning tellimuste kinnitamine võtab kohutavalt aega. Uus lahendus võimaldab ressursse ilma ühendust võtmata nähtavaks teha ning korraldajatel kõike reaalajas näha, broneerida ja lepinguid sõlmida. Mugavalt ühes keskkonnas on kõik ürituste korraldamiseks vajalik, kuni projektimeeskonna tööaja ja tasu arvestuseni välja,» kirjeldas Rainer Aavik valmivat digilahendust.

Kõigi projektide valmimise tähtaeg on 2023. aasta oktoobri lõpp. Turismi kesksete digilahenduste toetust rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondist liidu COVID-19 pandeemiale reageerimise raames.

Märksõnad
Tagasi üles