Eeldatavasti pingestub turg veelgi, kui veebruaris algab ELi embargo Venemaalt imporditavale naftale, kirjutab Financial Times.
IEA hoiatab diislikütuse hinnatõusu eest, mis võib süvendada Euroopa energiakriisi
Euroopa energiakriisi järgmine valupunkt võib olla diislikütus, kuna ELi sanktsioonid Venemaa ekspordi suhtes suurendavad konkurentsi niigi erakordselt pingelisel turul, hoiatab Rahvusvaheline Energiaagentuur.
Diislikütuse hinnad ja suhteline vahe toornafta hinnaga tõusid oktoobris rekordtasemele ning on nüüd vastavalt 70 protsenti ja 425 protsenti kõrgemad kui aasta tagasi, teatas IEA.
«Kõrged diislikütuse hinnad õhutavad inflatsiooni, suurendades survet maailmamajandusele ja maailma naftanõudlusele,» ütles Pariisis asuv IEA.
Kui veebruaris rakendatakse ELi embargo Venemaalt pärit diislikütuse ja muude rafineeritud toodete impordile, pingestub turg veelgi, lisas agentuur. Konkurents väljastpoolt Venemaad pärit diislikütuse üle saab olema tihe, sest ELi riigid peavad konkureerima USAst, Lähis-Idast ja Indiast pärit veostega, ütles IEA.
Surve diislikütuse, mis on majanduskasvu seisukohalt oluline tööriist, hinnatõusule on kasvanud suure osa aastast. Diislikütuse turud olid juba enne Venemaa sissetungi Ukrainasse pingelised, sest pärast koroonapandeemia algust suleti 3,5 miljoni barreli jagu rafineerimisvõimsust päevas, ütles IEA.
Venemaa tarnete katkemine ja tavapärasest väiksem Hiina eksport on veelgi vähendanud pakkumist, samal ajal kui nõudlus kütuse järele elavnes pärast pandeemiaga seotud piirangute leevendamist enamikus piirkondades. Samuti on ülemaailmsed tarneprobleemid viimastel kuudel süvenenud Euroopa rafineerimistehastes toimunud streikide tõttu.
ELi riigid olid oktoobriks juba vähendanud toornafta importi Venemaalt 1,1 miljoni ja diislikütuse importi 50 000 barreli võrra päevas. Kui Vene toornafta ja rafineeritud toodete impordile kehtestatud embargod jõustuvad detsembris ja veebruaris täies ulatuses, peab Euroopa IEA arvutuste kohaselt asendama täiendavalt 1,1 miljon barrelit toornaftat ja miljon barrelit diislikütust, tööstusbensiini ja kütteõli päevas.
USA juhitud jõupingutused võtta kasutusele hinnapiirangumehhanism, mis võimaldaks jätkata Venemaa naftaga kauplemist, «võib aidata leevendada pingeid, kuid endiselt on palju ebakindlust ja logistilisi probleeme», lisas IEA. «Eelkõige on ebakindlusega seotud rafineeritud naftatoodetega kauplemine.»