LNG-tankerid istuvad Euroopa rannikuvetes, kuna kauplejad ootavad gaasi hinnatõusu (4)

PM Majandus
Copy
LNG-tanker. Pilt on illustratiivne.
LNG-tanker. Pilt on illustratiivne. Foto: Issei Kato

Rohkem kui 30 veeldatud maagaasi vedeldavat tankerit uitavad Euroopa ranniku lähedal, kuna energiakaupmehed panustavad, et sügisene hinnaalandus, mille põhjuseks on suured tarned ja soe ilm, osutub lühiajaliseks, vahendab Financial Times.

Laevad, mis veavad kokku 2 miljardi dollari väärtuses veeldatud maagaasi, seisavad või sõidavad aeglaselt Loode-Euroopas ja Pürenee poolsaarel, selgub laevandusanalüüsi ettevõtte Vortexa andmetest. LNG-laevade arv Euroopa vetes on viimase kahe kuu jooksul kahekordistunud.

Tankereid kontrollivad ettevõtjad ootavad kõrgemaid hindu järgmistel kuudel, kui temperatuurid talve jooksul jahtuvad ja Euroopa maagaasivarude üleküllus hakkab ammenduma. Vortexa andmetel on teel veel 30 laeva, mis praegu ületavad Atlandi ookeani ja peaksid talve eel järjekorda lisanduma.

Kõnealune järjekord on tekkinud, kuna Euroopa riigid on oma gaasihoidlad enne talve peaaegu täies mahus täitnud. See on saavutatud maagaasi innuka ostmise kaudu, et asendada Venemaa gaasi, mis on lääneriikide sanktsioonide eest vastumeetmetena ära lõigatud.

Aastaajale omasest kõrgemad temperatuurid on samuti vähendanud küttenõudlust, mis on aidanud hoida gaasihoidlad täis ja hinnad languses. Gas Infrastructure Europe'i andmetel olid Euroopa gaasihoidlad oktoobri lõpu seisuga 94 protsendi ulatuses täidetud.

See peegeldab sarnast olukorda naftatööstuses koroonakriisi kõrghetkel, kui toornafta üleküllus sundis kaupmehi parkima oma naftat laevadele ujuvaks ladustamiseks, oodates, et hinnad taas tõuseksid. Ühe kaupleja sõnul on sarnaseid tegevusi LNG-turul nähtud ka varem, sealhulgas eelmise aasta septembris, kui Euroopa maagaasi hind hakkas kiiresti tõusma.

Lastide kinnipidamine on viinud vabade laevade nappuseni, mis toob kaasa kõrgemad veohinnad, mis on muutnud veeldatud maagaasi veelgi kättesaamatumaks Aasia ostjate jaoks, kes on kogu aasta jooksul konkureerinud Euroopaga lasti pärast.

Argus Media andmetel oli 31. oktoobri seisuga USA Mehhiko lahe rannikult Kirde-Aasiasse suunduva veo maksumus 478 000 dollarit päevas ja lähemal asuvasse Loode-Euroopasse 468 000 dollarit päevas. Mõlemad on rekordkõrged ja kaks korda kallimad kui aasta tagasi.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles