E, 6.02.2023

Venemaa naftatulud langevad ja suured turud kaovad ära

Merike Lees
, majandusajakirjanik
Venemaa naftatulud langevad ja suured turud kaovad ära
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Kozmino toornafta termina Nakhodka lahes.
Kozmino toornafta termina Nakhodka lahes. Foto: TATIANA MEEL

Moskval pole õnnestunud leida oma toornafta jaoks vajalikul määral uusi turge, mida on vaja pärast 5. detsembrit, mil jõustuvad Euroopa Liidu kehtestatud sanktsioonid Vene meretranspordi suhtes.

Lisaks kolmele riigile – Hiinale, Indiale ja Türgile – ei ole uusi ostjad teistest riikidest olulisel määral lisandunud, kirjutas Bloomberg.

Seitsme päeva naftasaadetiste maht Venemaalt enne 28. oktoobrit küll kasvas, kuid nelja nädala keskmine langes. Keskmiselt veeti päevas veidi üle kolme miljoni barreli toornaftat.

Sellest läks ligikaudu 740 000 barrelit päevas Euroopa riikidesse – turule, mis novembri lõpuks suures osas kaob. Kuu aega hiljem kaotab Venemaa müügivõimalused veel 650 000 barrelile päevas, mis läheb läbi Družba torujuhtme Poola ja Saksamaale. Seega peab Moskva leidma uusi turge ligi 1,4 miljoni barreli toornafta jaoks päevas, kuid see ei saa olema lihtne.

Kogu selle ülejääva naftakoguse müük olemasolevatele ostjatele nõuaks seda, et nad suurendaks kahe kolmandiku võrra Venemaalt ostetavat mahtu ja pärsiks oma mujalt tulevat importi, eeldusel, et on ka piisavalt laevu, mis suudaks vedada naftat palju kaugematesse sihtpunktidesse.

Müük Sri Lankale on takerdunud saareriigi majandusraskustesse. Üks Vene toornafta last on pealinna Colombo juures ankrus olnud alates 20. septembrist ja teine ​​sinna saadetud last suunati poolel teel Hiinasse.

Hiinasse, Indiasse ja Türki suunatud naftavood saavutasid tipptaseme juunis, mil päevas veeti 2,2 miljonit barrelit. Nelja nädala jooksul enne 28. oktoobrit langes see näitaja umbes 380 000 barreli võrra päevas. Siiski on lõppsihtkohti näitamata tankerite arv endiselt suur ja need veavad 370 000 barrelit päevas.

Samal ajal täidavad laod ja rafineerimistehased Rotterdamis mahuteid enne ELi sanktsioonide jõustumist. Põhjamere terminal oli nelja nädala jooksul kuni 28. oktoobrini ainus Venemaa toornafta sihtkoht Põhja-Euroopas.

Laevateed pikenevad

Aeg hakkab otsa saama, et jõuda tarnida toornaftat kaugetest sadamatest Hiinasse ja Indiasse enne ELi keelu jõustumist. Lühimad reisid Indiasse Venemaa Musta mere sadamast Novorossiiskist kestavad umbes kaks ja pool nädalat. Vaikse ookeani Kozmino sadamast Indiasse saadetavate laevade puhul pikeneb reisiaeg kolme ja poole nädalani ning Baltikumi või Venemaa Arktika ranniku eksporditerminalidest üle kuu.

Praegu Primorskis või Ust-Lugas laaditavad tankerid ei jõua tõenäoliselt enne seda tähtaega Hiina tühjendusterminalidesse või isegi sellistesse nagu Paradip ja Visakhapatnam India idarannikul. Saadetised India läänerannikul asuvatesse sadamatesse võivad tõenäoliselt jätkuda umbes 7. novembrini, kuid neil on samuti oht, et kindlustuskaitse lõpeb vee peal viibimise ajal. Murmanski arktilisest sadamast pärit toornafta last suundub praegu mööda Venemaa Arktika rannikut mööda Põhjamere teed Hiinasse, mis peaks kestma umbes kolm nädalat.

Venemaa Vaikse ookeani sadamatest saabuvad saadetised jõuavad Hiina imporditerminalidesse vaid mõne päevaga ja sama lühike on ka reis Mustalt merelt Türki. Seevastu saadetised Indiasse võtavad mitu nädalat, mis seab neile suurema riski sattuda sanktsioonide alla enne saabumist.

Kõik arvud ei sisalda Kasahstani KEBCO-klassi kuuluvaid lasti. Need on KazTransoil JSC saadetised, mis läbivad Venemaad ekspordiks läbi Ust-Luga ja Novorossiiski. Kasahstanis segatakse Venemaa päritolu toornaftat kohalikuga, et luua ühtlane ekspordiklass. Pärast Venemaa sissetungi Ukrainasse on Kasahstan oma kaubad ümber nimetanud, et eristada neid Venemaa ettevõtete saadetud kaubast. Transiitnafta on konkreetselt vabastatud Euroopa Liidu sanktsioonidest Venemaa meresaadetiste suhtes, mis peaksid jõustuma detsembris.

Euroopa paneb mahutid täis

Venemaalt Põhja-Euroopa riikidesse saadetud maht kahanes nelja nädalaga kuni 28. oktoobrini. Kõik saadetised läksid Rotterdami mahutitesse, kuna kauplejad soovivad enne 5. detsembri sanktsioone kehtima hakkamits varude taset tõsta.

Eksport Vahemere riikidesse langes nelja nädala jooksul 28. oktoobrini taas. Vood piirkonda, sealhulgas Türki, mis on selle jaotise ülaosas Euroopa näitajatest välja jäetud, langesid kolme nädala madalaimale tasemele. Saadetised Itaaliasse kasvasid, kuid Türki suunduvate saadetiste maht vähenes.

Bulgaariasse ja Rumeeniasse suunatud vood langesid viie nädala madalaimale tasemele, 167 000 barrelile päevas, mis on veidi üle poole juunis täheldatud tippmahust. Peaaegu kogu Musta mere klientidele suunatud maht jõuab Bulgaariasse. Riik saavutas osalise erandi Venemaalt meretranspordiga toornafta importimise keelust ELis.

Naftaeksport Aasia klientidele ja laevad, millel pole lõppsihtkohta, kuid mis tavaliselt jõuavad Indiasse või Hiinasse, katsid suurema osa Venamaa eelmise nädala naftaekspordi kahjumist. Aasiasse suunduva toornafta maht oli nelja nädala jooksul kuni 28. oktoobrini keskmiselt 1,8 miljonit barrelit päevas, lisaks veel 135 000 barrelit päevas tankeritel, mille väljalaskekoht on ebaselge.

Märksõnad
Tagasi üles