Euroopa Liidus jõuti põhimõttelisi kokkuleppeni keelustada alates 2035. aastast uute bensiini- ja diiselmootoriga autode müük, et kiirendada üleminekut elektrisõidukitele ja võidelda kliimamuutustega.
Sisepõlemismootoriga autode keelustamine liigub Euroopas täie hooga edasi (10)
Kui varasemalt olid keelustamisega nõustunud ELi institutsioonid iseseisvalt, siis neljapäeval leppisid Euroopa Liidu liikmesriikide, parlamendi ja komisjoni läbirääkijad ühiselt kokku, et autotootjad peavad saavutama 2035. aastaks 100-protsendilise CO2-heite vähendamise. Praktikas tähendab see seda, et alates sellest aastast ei tohi enam sisepõlemismootoriga autosid müüa.
«See kokkulepe on hea uudis autojuhtidele. Uued nullheitega autod muutuvad taskukohasemaks ja kõigile kättesaadavamaks,» ütles parlamendi juhtiv läbirääkija Jan Huitema.
ELi kliimapoliitika juht Frans Timmermans lisas, et lepe saatis tugeva signaali tööstusele ja tarbijatele. «Euroopa on võtmas üleminekut heitmevabale liikuvusele omaks,» ütles ta.
Saavutatud kokkulepe näeb ette ka eelnevate kliimaeesmärkide karmistamist. Kui varasemalt pidi alates 2030. aastast müüdavate uute autode CO2-heide vähenema 2021. aastaga võrreldes 37,5 protsenti, siis nüüd kergitatakse siht 55 protsendini.
Enne 2035. aastat soetatud autosid lepe ei puuduta: nendega tohib sõitmist jätkata ja järelturul kaubelda ka pärast tärminit.
Kuna regulatsioon suurendab survet autotööstusele süsiniku jalajälge piirata, on paljud tootjad teatanud juba suurtest investeeringutest elektrifitseerimisse. Näiteks Volkswageni boss Thomas Schaefer ütles sel nädalal, et alates 2033. aastast hakkab bränd Euroopas tootma ainult elektriautosid.
Neljapäeval sõlmitud kokkulepe nõuab nüüd ametlikku vastuvõtmist parlamendi ja Euroopa Nõukogu tasemel. Kui heakskiit saabub, avaldatakse uued õigusaktid Euroopa Liidu teatajas, misjärel need jõustuvad.
Sisepõlemismootoriga autode müügi keelustamine on esimesena rakenduv meede laiemast EL-i uute poliitikameetmete paketist «Eesmärk 55», mis peaks tagama sujuva ülemineku Euroopa Liidu kliimaneutraalsuseni aastaks 2050.