Internetiturundus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Internetiturundus, teisisõnu ka online-turundus või e-turundus, on turundusega tegelemine internetis. Internetikeskkonnas turundamisel on mitmeid eeliseid, nagu näiteks info ja materjalide levitamise madal hind. Internetiturunduse muudab unikaalseks interneti interaktiivsus, seda nii kiire tagasiside kui ka igasuguse tagasiside mõistes.

Internetiturundus ühendab endas nii interneti loomingulisi kui ka tehnilisi aspekte, sealhulgas tootedisaini, tootearendust, reklaami ja müüki. Internetiturunduse vahendite hulka kuuluvad otsingumootoriturundus, internetireklaamid, e-postiturundus, partnerturundus, interaktiivne reklaam ja viirusturundus.

Definitsioon ja raamid

Internetiturundus kujutab endast organisatsiooni laiendamist ja reklaamimist online-vahendite abil. Internetiturundus ei tähenda pelgalt veebilehe loomist või selle reklaamimist. Veebilehe taga seisab reaalsete eesmärkidega reaalne organisatsioon.

Internetiturunduse strateegia hõlmab kõiki toodete, teenuste ja veebilehtede internetis reklaamimise aspekte, sealhulgas otsingumootoriturundust, avalikke suhteid, sotsiaalset meediat, turu-uuringuid, e-postiturundust ja otsemüüki. Internetiturundaja valib organisatsiooni eesmärkide ja sihtrühmaga arvestades nendest sobivaimad vahendid.

Ärimudelid

Internetiturundus on seotud mitmete ärimudelitega. Üldjuhul määratleb mudeli eesmärk. Sinna alla kuuluvad e-äri, mille puhul müüakse kaupa otse tarbijatele või ettevõtetele; kirjastamine, mille puhul müüakse reklaami; ja teavet koguvad veebilehed, mille puhul organisatsioon loob väärtusi oma veebilehelt saadud müügiteabe põhjal. Neid mudeleid, mis põhinevad internetiturunduskampaania tellinud isiku või ettevõtte spetsiifilistel vajadustel, on veel (lausa lõputult) palju.

Eelised

Internetiturunduse eelis on info kättesaadavus. Kliendid saavad toodetega internetis tutvuda ükskõik mis kellaajal, ükskõik mis päeval ja neid ka osta. Internetiturundust rakendavad ettevõtted säästavad ka müügipersonali kulude pealt. Kokkuvõttes aitab internetiturundus liikuda kohalikelt turgudelt nii üleriigilistele kui ka rahvusvahelistele turgudele.

Piirangud

Kuna internetiturunduse eelduseks on, et kliendid kasutavad traditsioonilisega võrreldes uuemat tehnoloogiat, ei pruugi sõnum kõikideni jõuda. Samuti võib piirangud seada internetiühenduse kiirus. Sissehelistamisteenuse või mobiilseadmete kasutajatele võib liiga suurtelt või liiga keerukatelt veebilehekülgedelt info allalaadimine osutuda parajaks katsumuseks.

Internetiturunduse korral ei saa kliendid enne ostu sooritamist tooteid käega katsuda, nuusutada, maitsta ega selga proovida. Mõnedel e-müüjatel on klientide veenmiseks liberaalne tagastuspoliitika ja võimalus ostule kauplusesse järele minna.

Turvalisus

Turvalisus on määrava tähtsusega nii online-äriga tegelevatele ettevõtetele kui ka klientidele. Paljud kliendid suhtuvad internetis kaupade ostmisesse eelarvamusega, sest nad kardavad, et nende personaalse info privaatsust ei suudeta tagada. Viimasel ajal on tabatud internetis tegutsevad müüjad, kes on oma klientide andmeid edasi andnud või müünud. Mitme sellise ettevõtte koduleheküljel on ka garantiiteated, mis kinnitavad, et klientide andmeid hoitakse saladuses. Klientide andmeid müües rikuvad need ettevõtted omaenda kehtestatud poliitikat. Mõned ettevõtted, kes klientide andmeid ostavad, pakuvad neile võimalust lasta oma andmed andmebaasist kustutada (sealt välja astuda). Paljud kliendid aga ei teagi, et nende andmeid jagatakse, ega saa oma andmete jagamist ettevõtete vahel kuidagi takistada.

Turvalisus on ääretult tähtis, online-ettevõtted on näinud palju vaeva, et sellele lahendusi leida. Üks peamisi internetikeskkonna privaatsus- ja turvalisusküsimuste lahendamise meetod on krüpteerimine. Krüpteerimiseks nimetatakse andmete konverteerimist loetamatuks tekstiks. Teksti lahtikodeerimiseks peab olema krüpteerimise teostanud programmi või ettevõtte volitus. Mida tugevam on šiffer, seda paremini on andmed kaitstud. Kuid samas on tugevamaid šifreid ka kulukam kasutada.

Mõju tööstustele

Internetiturundusel on olnud märgatav mõju mitmele tööstusharule, sealhulgas muusika- ja pangandustööstusele ning kirbuturule, rääkimata reklaamitööstusest enesest.

Muusikatööstuses on paljud kliendid loobunud CDde ostmisest ning eelistavad muusikafaile (nt MP3) internetist osta ja laadida alla.
Järjest rohkem panku pakub võimalusi teha tehinguid internetis. Internetipangandus on kasutajate seas populaarne arvatavasti eelkõige mugavuse tõttu. Praegu teeb enam kui 150 miljonit täiskasvanud ameeriklast oma pangatehinguid internetis. Internetipangandus on ka kiireima kasvuga internetitegevus, selle peamiseks põhjuseks on internetiühenduse kiiruse suurenemine. Interneti kasutajatest teeb pangatehinguid internetis 44%.

Levinud on ka internetioksjonid. Ainulaadseid esemeid, mida varem võis leida kirbuturgudelt, müüakse nüüd eBays. eBay mõjutab ka kaupade hindu. Sageli tutvuvad nii ostjad kui ka müüjad enne kirbuturule minekut hindadega veebilehel ja eseme müügihinnaks kujunebki selle eBay-hind. Järjest enam kirbuturgude müüjaid paneb oma kauba müüki internetis ja juhib tegevust koduseinte vahelt.

Ka reklaamitööstusele on internetiturundusel olnud tugev mõju. Kõigest viimase paari aastaga on online-reklaamitööstuse aastakäive kasvanud kümnete miljardite dollariteni.[1][2][3]

PricewaterhouseCoopersi aruande põhjal kulutati 2006. aastal Ameerika Ühendriikides internetiturundusele kokku 16,9 miljardit dollarit [4].

Kuna reklaamijate hulk kasvab ja suurem osa eelarvest paigutatakse internetireklaamidesse, on internet võtmas üle raadio turuosa reklaamitööstuses.[5]

Internetiturunduse kaudu klientide hankimine on traditsioonilise turundusega võrreldes odavam. Kulud aga kasvavad, sest järjest rohkem ettevõtteid paigutab internetiturundusse traditsioonilise turunduse eelarves ettenähtud summad. Näiteks võib tuua otsingumootoriturunduse, mille osa internetiturunduses on kasvamas tohutu kiirusega. Samuti on kasvuteel e-postiturundus. Üheks internetiturunduse kasvavaks osaks on ka veebianalüütika.

Viited allikatele

1. eMarketer – Online Ad Spending to Total $19.5 Billion in 2007 (28.02.2007)
2. The Register – Internet advertising shoots past estimates (29.09.2006)
3. Internet Advertising Bureau – Online Adspend
4. PricewaterhouseCoopers reported US Internet marketing spend totalled $16.9 billion in 2006 (18.06.2007)
5. Businessweek – Advertising Goes Off the Radio (07.12.2006)

Lühendatult wikipedia.com-ist

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles