Võrdlusuuring (benchmarking)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Võrdlusuuring (samuti “parima praktika võrdlusuuring” või “protsessi võrdlusuuring”, ingl. k benchmarking) on juhtimises, iseäranis strateegilises juhtimises kasutatav protsess, mille abil võrdlevad organisatsioonid oma protsesside erinevaid aspekte parima praktikaga, tavaliselt samas tegevusvaldkonnas. See võimaldab organisatsioonidel kavandada plaane, kuidas sellist parimat praktikat üle võtta, tavaliselt eesmärgiga parandada mõnda oma tegevuse aspekti. Võrdlusuuring võib olla ühekordne, kuid tihti käsitletakse seda ka pideva protsessina, kui organisatsioonid soovivad oma praktikatele pidevalt uusi võimalusi leida.

Võrdlusuuringule sarnast protsessi kasutatakse ka tehniliste toodete testimisel ning maauuringutes.

Ühine võrdlusuuring

Võrdlusuuringut, mille töötas algselt välja formaalse protsessina Rank Xerox, teevad firmad tavaliselt igaüks eraldi. Mõnikord teevad seda mitu firmat ühiselt (nt multinatsionaalse ettevõtte tütarfirmad). Üheks selliseks näiteks on Hollandi kohalikud vee-ettevõtted, mille majandusliit on ühiseid vabatahtlikke võrdlusuuringuid teinud alates 1997. aastast.

Protseduur

1. Määratlege enda probleemsed alad. Kuna võrdlusuuringut saab rakendada mistahes äriprotsessile või funktsioonile, võib osutuda vajalikuks mitme uuringutehnika kasutamine, sealhulgas: vaba vestlus klientide, töötajate või tarnijatega; tutvumisuuringute tehnikad, näiteks sihtgruppide määratlemine; sügavuti turu-uuring, kvantitatiivsed uuringud, küsitlused, ümberkorralduste analüüs, protsesside kaardistamine, kvaliteedikontrolli erinevuse aruanded, finantsnäitajate analüüs.

2. Määratlege teised sarnaste protsessidega tegevused. Näiteks kui keegi on huvitatud sõltuvusravi siirete parandamisest, peaks ta välja selgitama ka teised sfäärid, kus on samuti tegemist ülekandumiste parandamisega, teiste hulgas näiteks õhuliikluse kontroll, mobiiltelefonide lülitumine ühelt mastilt teisele, patsientide viimine operatsiooniruumist taastuspalatisse.

3. Määratlege selle valdkonna juhtivad organisatsioonid. Tehke kindlaks parimad sellel tegevusalal omas riigis ja ka teistes riikides. Konsulteerige klientide, tarnijate, finantsanalüütikute, kaubandusühenduste ja ajakirjadega, et teha kindlaks, millised ettevõtted väärivad lähemat uurimist.

4. Uurige ettevõtete meetmeid ja praktikaid. Ettevõtted suunavad erinevaid äriprotsesse, kasutades üksikasjalikke meetmete ja praktikate uuringuid, et selgitada vastavate äriprotsesside võimalikke alternatiive ja oma ala juhtivaid firmasid. Konfidentsiaalsete andmete kaitsmiseks teevad neid uuringuid tavaliselt erapooletud assotsiatsioonid ja konsultandid.

5. Külastage ”parima praktika” ettevõtteid, et selgitada juhtivaid praktikaid. Võrdlusgrupi ettevõtted nõustuvad tavaliselt kõigile osalistele kasuliku info vahetamisega ja tulemuste grupisisese tutvustamisega.

6. Rakendage uusi ja täiustatud äripraktikaid. Tutvuge juhtivate praktikatega ning koostage rakendusplaane, mis sisaldavad eriliste võimaluste selgitusi, projekti rahastamist ning ideede müüki, mis tooksid organisatsioonile uuringuga põhjendatud kasu.

Võrdlusuuringu hind

Võrdlusuuring on küllaltki kulukas protsess, kuid enamik ettevõtteid on arvamusel, et see kulutus tasub end ära. Kolm peamist kululiiki on:

  • Külastuskulud: see sisaldab hotellituba, reisikulusid, sööki, sümboolset kinki ning kaotatud tööaega. 
  • Ajakulud: võrdlusuuringu meeskonnaliikmed kulutavad aega probleemide väljaselgitamisele, eriliste ja uurimisväärsete ettevõtete leidmisele, külastustele ja tulemuste rakendamisele. See eemaldab neid nende igapäevasest tööst, mistõttu võib vajalikuks osutuda ka asendustööjõu palkamine. 
  • Võrdlusuuringu andmebaasikulud: võrdlusuuringut igapäevases töös kasutavad organisatsioonid on arvamusel, et on otstarbekas luua ja hallata andmebaasi, mis sisaldab parimaid praktikaid ning iga parima praktikaga seotud ettevõtteid.

Lühendatult wikipedia.com-ist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles