Müük

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Müük on toodete või teenuste pakkumisega seotud tegevuste kogum, mille eest saadakse raha või muud kompensatsiooni. Müük on kommertstegevuse lõppakt.[¹]

“Tehing on sooritatud” tähendab, et klient on nõustunud pakutava toote või teenusega, tasudes müüjale terve või osalise makse (ositimakse puhul).

Müümine on turunduses praktilise realiseerimise osa. Müük moodustab firma struktuuris sageli eraldi üksuse, millesse värvatakse oma ala spetsialistid. Paljud peavad müüki omamoodi veenmise „kunstiks”. Vastupidiselt populaarsele arvamusele käsitleb metodoloogiline lähenemine müümist kui „süstemaatilist korduvate ja mõõdetavate tähistega protsessi, milles müüja seob oma toote või teenuse pakkumise ostja võimalusega saavutada tema eesmärk talle soodsalt”.[²]

Agendid

Agente võib müügiprotsessis määratleda kui müügiprotsessi mõlema poole esindajaid, näiteks:

Müügivahendaja või müügiagentuur või müügiagent
See on traditsiooniline müüja roll, kus müüja esindab müügitehingu sooritamisel isikut või ettevõtet.[³]

Ostja agent või ostja vahendaja
Siin esindab agent või vahendaja ostu sooritavat tarbijat. Seda lähenemist kasutatakse kõige sagedamini suuremahuliste tehingute korral.

Mõlema poole poolt tunnustatud esindaja
Sellisel juhul esindab müügiesindaja mõlemat müügiprotsessi osapoolt ning tegutseb tehingu vahendajana. Müügiesindaja kohustuseks on jälgida, et tehing oleks mõlemad poole jaoks aus ja õiglane, ning ta on vastutav mõlema osapoole ees.

Tehingu vahendaja
Siin ei esinda müügi vahendaja tehingu osapooli, vaid ainult korraldab tehingut. Sellisel juhul pole müügi vahendaja vastutav selle eest, et mõlemad osapooled teostaksid ausa ja õiglase tehingu, vaid tagab ainult, et müügiga seotud dokumendid oleksid nõuetekohaselt vormistatud.

Müügijuhid
Kvalifitseeritud ja andeka müügijuhi eesmärk on realiseerida kasumi suurendamiseks ning müügimahu kasvatamiseks erinevaid müügistrateegiaid ja juhtimistehnikaid. Nad on vastutavad ka müügi ja turunduse koordineerimise eest ning samuti oma agentide õiglase ja ausa tegutsemise eest müügiprotsessis.[4]

Müüjad
Professionaalse müügi esmane ülesanne on genereerida müügiideid ja need ka teostada, harida potentsiaalseid kliente, rahuldada nõuetekohaselt klientide vajadusi ja soove ning muuta sellega potentsiaalsed kliendid tegelikeks klientideks. Müüja (ka selliste müügivahendite nagu nt internet, müügiautomaadid jne vahendusel) kohustuseks on tulemuslike küsitluste korraldamine, et mõista ostja soove ning vajalikku teavet edastades pakkuda talle kasulikke lahendusi, mis julgustaksid ostjat soodsaks tehinguks.

Müügitehnikad

Müük võib toimuda alljärgnevate müügitehnikate kaudu:[5]

  • Otsene müük, mis sisaldab otsest isikutevahelist kontakti 
  • Pro forma müük 
  • Agendipõhine müük
    - müügiagendid (kinnisvara, tootmine)
    - tehingumüük
    - konsultatiivne müük
    - kompleksmüük
    - konsignatsioon
    - telemarketing või telemüük
    - jaemüük 
  • Ukselt uksele müügimees või kaubareisija 
  • Pakkumusettepanek on kutse tarnijatele osaleda teatud toote või teenuse hinnapakkumisel. See on tavaliselt osa keerukast müügiprotsessist, mida tuntakse ka tehasemüügina. 
  • Ettevõttelt ettevõttele müük põhineb enamasti vastastikustel sidemetel, sest sel juhul puudub toodetel emotsionaalse tähendus. Tööstuslik/professionaalne müük toimub ühelt ettevõttelt teisele. 
  • Elektrooniline müük
    - veeb – ettevõttelt ettevõttele ja ettevõttelt kliendile
    - elektrooniline andmevahetus (EDI) on standardite kogu firmade vahetatava informatsiooni struktureerimiseks 
  • Kaudne müük, inimese vahendatud, kuid kaudne kontakt
    - postimüük

Märkused ja viited
1. Sales.dictionary.com
2. Greening, Jack (1993). „Selling Without Confrontation”, The Haworth Press, Inc., 23
3. Davis, Sid (2005). „A Survival Guide for Selling a Home”, AMACOM/American Management Association
4. „Career: Sales Managers”
5. „Compendium of Professional Selling”, United Professional Sales Association

Lühendatult wikipedia.com-ist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles