Toidu pakendid muutuvad salaja väiksemaks ja vorsti siginevad rupskid (4)

PM Majandus
Copy
A1000 Market Lasnamäel. Pilt on illustreeriv.
A1000 Market Lasnamäel. Pilt on illustreeriv. Foto: Eero Vabamägi/Postimees Grupp

Paljud tootjad on vähendanud konkurentsis püsimiseks pakendite suurust või lahjendanud kauba kvaliteeti, mistõttu peaksid inimesed poes väga tähelepanelikud olema.

A1000 Market odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu näitel võib viinerikarp nüüd varasema kilo asemel kaaluda 900 grammi ja sarnane leivapakk on 330 grammi pealt 240-grammiseks kahanenud.

«Konkurentsis püsimiseks tehakse pakenditega silmamoondusi. Ilma süvenemata on raske märgata, et tegelikult saab inimene sama raha eest varasemast vähem kaupa. Seepärast peaks praegu väga tähelepanelikult võrdlema mitte niivõrd paki, aga hoopis kilogrammi hinda,» soovitas Lauring.

Silmapetteid ei saa nii hõlpsalt teha standardsuuruses pakenditega – näiteks purgisupi või konservidega. Kuna klaaspurkidega on Ukraina sõja tõttu niikuinii kitsas käes, siis hakatakse järjest rohkem ka purgisuppe pehmetesse pakenditesse panema, mille suurusega on lihtsam mängida, rääkis Lauring.

llma süvenemata on raske märgata, et tegelikult saab inimene sama raha eest varasemast vähem kaupa.

Tarmo Lauring

Teine ja veel varjatum muudatus on odavama toorme kasutamine. Eriti lihatoodete puhul tuleks lugeda väikest kirja ja võrrelda, kui palju on vorstis liha või vähekvaliteetset kanalihamassi. See tasakaal on Lauringu sõnul viimase aastaga liikunud viimase poole ja ka näiteks muidu kõrgema klassi tooteks peetud suitsuvorstis on kanalihamassi ja rupskeid juba palju sees.

«Paljud tahavadki lihtsalt kõige odavamat toodet. Valiku tegemiseks peab õnneks koostis pakendil kirjas olema,» ütles Lauring ja lisas, et eraldi küsimus on kribukirjas tootesildid, mida paljudel on võimatu lugeda.

«Arusaadav, et tootjate kulud on tõusnud ja hinda üritatakse madalana hoida. Näiteks toorest liha tuuakse järjest enam sisse riikidest, kus tootmine on rohkem subsideeritud, ning Eesti tootjal ongi keerulisem konkurentsis püsida,» selgitas Lauring ja hoiatas: «Tarbijad peavad tähelepanelikud olema, sest hinnavahe kallite ja odavpoodide vahel on kasvanud pea kolmandikuni.»

A1000 Market ketti kuulub Eestis 13 kauplust.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles