Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Milleks meile turundus?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Lihtne vastus oleks: selleks, et teenida ettevõttele ja omanikele oodatud tulu. Praktikas on tihtilugu ootuspärase tulu teenimine keerulisem ja raamatusse talletatud õpetused ei pruugi alati toimida. Et olla edukas ettevõtja, peab tajuma turgu ja ümbritsevat ärikeskkonda ning olema valmis rakendama teoorias ja praktikas õpitut ja kogetut. Iga ettevõte vajab turundust ja selle kindlat planeerimist. Vahel näeme, et ettevõtetes, eriti väikeettevõtetes, kus ka turunduseelarve ja personal on piiratud, toimib turundus sageli alateadliku tegevusena ja planeerimatult – elatakse üks päev korraga. Pikas perspektiivis on selline tegevus kindlasti ebaefektiivne ning võib põhjustada ootamatuid tagasilööke ja ebaselgust tuleviku osas.
Kõige lihtsamini väljendades on turundus see, kui me uurime välja, mida on vaja teha selleks, et müüa oma toodet või teenust kasumlikult. Ehk mida pakume, kellele, kus kohas, mis hinnaga, milliste turunduse toetusvahendite ja teenindusega. Oluline ja määrav on tervikpilt ehk väärtus, mida me pakume kliendile toote või teenusena. Kui turg ja tarbija seda ei taju, peame turunduses mõtlema välja sõnumid ja leidma kanalid, mille kaudu me saaksime öelda põhjuse, miks eelistada just kindla ettevõtte tooteid.
Ettevõtte tegevust mõjutavad mitmed väliskeskkonnas toimuvad arengud ja trendid, mis viitavad turunduse vajalikkusele ja olulisusele ettevõttes:

  • turg muutub avatumaks ja globaalsemaks – tihenev konkurents 
  • ettevõtete ühinemised – suuremad ja rahvusvahelisemad ettevõtted 
  • tarbijaturul tekib rohkem uusi väikesearvulisi tarbijagruppe 
  • kasvav surve hindadele 
  • selge kasu ja väärtuse väljatoomine ning pakkumine toote või teenusega 
  • kasumlikkuse kahanemine tihenevas konkurentsis 
  • traditsioonilise meedia efektiivsuse vähenemine

Need arengud ja trendid näitavad väga selgelt, et turunduse roll ja tähtsus muutub ettevõtte arengus ja edus järjest olulisemaks. Toetudes uuringutele ja kogemustele, on esile kerkimas valdkonnad, mille kaudu ettevõtete juhtide ja turundusjuhtide hinnangul saame ettevõtte edukust mõjutada:

  • Millised tooted, teenused ja turud on määravad ettevõte kasvuvõimaluste leidmisel? 
  • Mis on ettevõtte ning pakutavate toodete ja teenuste konkurentsieelis ehk eristumine? 
  • Turundus on kogu ettevõtet hõlmav protsess, kus ettevõtte iga üksus loob väärtust pakutavale tootele ja teenusele, alustades sisseostust kuni järelteeninduseni. 
  • Tarbijate ja nende vajaduste parem mõistmine, et tagada õigete toodete ja teenuste arendus. 
  • Teeninduse kui konkurentsieelise arendamine kliendikeskseks tingimustes, kus tooted muutuvad järjest sarnasemaks. 
  • Kaubamärkide loomine, millel on kindel tähendus ja eelistus sihtturu teadvuses. 
  • Kliendisuhete hoidmine ja arendamine, et tagada lojaalne püsiklientuur. 
  • Turunduse, müügi ja teeninduse koostöö ühise eesmärgi ehk tarbija rahulolu ja ettevõtte edukuse nimel.

Seega ei ole turundus pelgalt üks toetav kuluüksus, nagu tihti arvatakse, vaid pigem väärtust loov üksus, mis ei tegele ainult reklaamikorralduse, vaid kogu turunduse planeerimisega. See üksus teab,

  • mida turg ootab ja eelistab. 
  • kuidas koos ettevõtte teiste üksustega töötatakse välja sihttarbija poolt väärtustatud ja eristuvad lahendused. 
  • kuidas ja kus informeerida tarbijaid kindlat kasu pakkuvatest toodetest ja teenustest, pidades kinni planeeritud eelarvest. 
  • kuidas tagada edasine suhtlus ja koostöö klientidega, et nad jätkaksid teenuste ja toodete kordusostudega. 
  • kes ja millist rolli täidab ettevõtte turundustegevuses.

Seega ei ole turundus mitte ühe turundusinimese või turundusüksuse roll, vaid kõigi roll ettevõttes – mõjutada turu nõudlust ja täita klientide ja ettevõtte ootused.


Kommentaarid

Märksõnad

Tagasi üles