Kuigi LNG-terminali Soome sõitmise uudis tuli ametlikult välja esmaspäeval, on osapooled sel teemal viimastel nädalatel pidevalt suhelnud. Ometi ei olda praegu valmis ütlema, mis kuupäevaks võiks kai tulevik paika saada. Kui eraettevõtjad peaksid oma varad riigile loovutama, jääkski taristu kasutusõigus EVK-le. Mingit selget plaani ei paista riigifirmal aga haalamiskaiga olevat. «Müügioptsiooni realiseerimisel on EVK valmis LNG-kaid haldama riiklikult olulise varustuskindluse objektina ning annab endast parima, et selle tegevusega seotud tõenäoline ärikahjum oleks võimalikult väike,» ütles ettevõtte kommunikatsioonijuht Martin Jasko. Küsimusele, kas võimaliku variandina kaalutakse ka ise ujuvterminali kai äärde rentimist, ei olnud riigifirma eile valmis veel vastama.
Soomlastega konkureerima
Ometi pole päris kindelgi, et ettevõtjad üldse soovivad aastaid arendatud LNG-projektist kulupõhise tasu eest väljuda. Kuigi on selge, et selleks talveks pole enam võimalik Paldiskisse terminali rentida, võib jätta kai endale tagataskusse ja oodata paremaid aegu ehk ujuvterminalide vabanemist ja hinnaralli vaibumist. Sobiva pakkumise korral oleks Eesti ettevõtjatel võimalik soomlastele ka konkurentsi pakkuda. Eriti siis, kui ujuvterminal õnnestub rentida odavamalt kui Soome gaasihalduri Gasgridi tütarettevõttel, kes tasub terminali kümneaastase rentimise eest ligi 500 miljonit eurot.
Sarnase ideega on mänginud ka majandus- ja taristuminister Riina Sikkut (SDE), kes ütles BNSile, et riik on valmis küll kai ära ostma, kuid suhtuks soosivalt ka erasektori plaani kolmas ujuvterminal siiapoole Soome lahte tuua. «Uudis on värske ja vajab üheskoos läbi mõtlemist,» kommenteeris Infortari juht Talgre Sikkuti öeldut, lisades, et nende senised plaanid on kõik olnud seotud Gasgridi laeva Paldiskisse toomisega ja kaugemale pole mõeldud.