K, 30.11.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

Uute sõidukite müük vähenes

Täiendatud Topauto ja ABC Motorsi kommentaaridega
Aimur-Jaan Keskel
, majandusajakirjanik
Uute sõidukite müük vähenes
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Elektriauto
Elektriauto Foto: Elmo Riig / Sakala / Scanpix

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) andmetel müüdi 2022. aasta kolmandas kvartalis kokku 5128 uut sõiduautot, mis on 487 ehk 8,7 protsendi võrra vähem kui mullu samal ajal.

Uudisteagentuur BNS teatas, et AMTEL-i tegevjuhi Arno Sillati hinnangul iseloomustavad sarnaselt kogu ülejäänud aastaga ka kolmanda kvartali automüüki suhteline stabiilsus võrreldes mullusega, elektrimootoriga sõidukite tõhus kasv, vahelduvad tarneprobleemid ja paratamatu hinnatõus.

Ta lisas, et energiakandjate järsk hinnatõus mõjutab nii otseselt kui ka kaudselt ostjate käitumist autoturul ja turul on näha suurenenud huvi väikeste sisepõlemismootoritega autode vastu. «Samuti on huvi kasvanud elektriliste lahenduste vastu: ligi 40 protsenti kolmandas kvartalis müüdud sõiduautodest olid elektrimootoriga, see tähendab hübriid- ja elektriautod,» märkis Sillat pressiteates.

«Ligi 40 protsenti kolmandas kvartalis müüdud sõiduautodest olid elektrimootoriga»

 Arno Sillat

ERR-i «Aktuaalse kaamera» teatel on uute autode tellimisjärjekorrad pikad, ulatuses kuni üks aasta. Eriti kaua peab klient ootama elektiautot. Seda põhjustab kiipide puudus, mis sai alguse koroonakriisi ajal. Kiibikriisi enam küll pole, kuid vahepealsed tõrked tootmises on põhjustanud pikad järjekorrad tehastele, kus kiipe toodetakse. Autode tootmiseks vajalike kiipe toodetakse peamiselt Aasias ja Põhja-Ameerikas.

Kiipide ja muude tootmiseks vajalike osade puudus on mõjutanud ka Škoda autode müügitulemusi, tõdes Škoda Tallinna esinduse tegevjuht Toomas Kuusk. Ta teatas kommentaaris Postimehele, et Škoda Tallinna esinduse müük pole viimastel kuudel võrreldes eelmiste kvartalitega langenud ja jääb samasse suurusjärku, mis ülejäänud aastal. Ta prognosis, et ka 2022. aasta üldine müügitulemus ei erine suures plaanis möödunud 2021. aasta omast. Küll aga on uute autode müük tõusnud võrreldes eelmise aasta suvega. «Võrreldes eelmise aasta sama kolme kuuga on müük oluliselt suurem,» lisas Kuusk.

Topauto, kelle müügivalikusse kuuluvad tuntumatest automarkidest Hyundai ja Citroën kinnitas, et uute autode müük nende esinduses vähenes selle aasta kolmandas kvartalis võrreldes eelmise aastaga ligikaudu 20 protsenti. Langus oli piirkonniti erinev, näiteks Tallinnas oli langus väiksem kui mujal Eestis. Topauto Grupi tegevjuht Janel Sell selgitas, et ainult müüginumbrite vaatamine aga ei anna täieliku ettekujutust turul toimuvast. Autode tarneajad on pikad, siis praegused müüginumbrid kajastavad rohkem tehaste tootmisvõimekust ja rohkem kui pool aastat tagasi klinetide tehtud tellimusi. Parema pildi saamiseks tuleks ka vaadata uute tellimuste hulka. See arv on Topautos selle aasta kolmandas kvartalis sama suur kui eelmisel aastal vastaval ajal. Selles mõttes jätkub positiivne trend, et tellimuste hulk ei ole vähenenud.

Praeguse info kohaselt ei ole Topauto esinduses ette näha, et autode tootmine kiireneks ning see aitaks müüki tõsta, turg on languses ja seda pigem tootmisraskuste tõttu. «Siiski oleme viimasel ajal erakliendi osas täheldanud mõningast autoostu huvi langust. Kõrgete energiahindade ja maailmas valitseva ebakindluse tõttu on eraisikud oma ostuotsuseid edasi lükanud,» lisas Sell. Kiipide puudus on mõjutanud ka Topauto müügitulemusi. Klient ootab täiskomplekteeritud autot ning kui sellest on osa komponente puudu, siis ei ole võimalik autosid tarnida ja loovutada.

Tallinnas Renault ja Dacia sõidukeid esindava ABC Motorsi müügijuhi Martin Gustavsoni sõnul pole uute autode müük viimasel kolmel kuul vähenenud, kuigi mõne mudeli saadavus on endiselt piiratud. Ettevõtte 2022. aasta müük kokku jääb eeldatavasti väiksemaks kui 2021. aastal. Samas on Dacia sõidukite müük eelmise aastaga võrreldes kasvanud nii Eestis kui Euroopas tervikuna.

«Kiibikriis on nende sõnul mõjutanud tervet autonduse sektorit. Autode saadavus ja tarneajad on erinevate komponentide defitsiidi tõttu mõnevõrra pikemaks veninud, kuid üldiselt on Renault Grupp viimase aja kriisidega hästi toime tulnud,» lisas Gustavson.

Olenemata turu langusest kolmandas kvartalis prognoosib AMTEL-i tegevjuht, et 2022. aastal ületatakse mullune üldine müügitulemus.

Märksõnad
Tagasi üles