Soome gaasivõrk: kõva külmaga ei pruugi Eestiga kahasse hangitava LNG-laeva võimsusest piisata

Erkki Erilaid
Copy
Soome renditud LNG-ujuvterminal Exemplar Panama kanali lähistel.
Soome renditud LNG-ujuvterminal Exemplar Panama kanali lähistel. Foto: Excelerate Energy.

Kuigi Soome võrguoperaator Gasgrid on varem kinnitanud, et eeldatavasti Inkoosse tuleva LNG-laevaga jätkub gaasi piisavalt mõlema riigi vajaduste rahuldamiseks, siis väidetakse nüüd, et kõvema pakasega on oht, et gaasi siiski napib.

Halb uudis selgus Soome võrguettevõtte Gasgridi värsketest arvutustest, mis analüüsisid Lõuna-Soome tuleva LNG taasgaasistamise võimekusega ujuvterminali (FSRU) ja gaasitorude ülekandevõimsusi, vahendas Yle.

Oht tuleneb sellest, et Venemaa impordi asenduseks Soome renditava FSRU võimsusest ei pruugi kõige hullemate külmade ajal piisata, ja seda hoolimata sellest, et maagaasi tarbimine Soomes on aastaga vähenenud peaaegu poole võrra. Languse taga on gaasi hind, mis on aastataguse ajaga võrreldes olnud üle kümne korra kõrgem.

Gasgridi hinnangul saab pärast FSRU-laeva Exemplari saabumist ja ühendamist Soome gaasivõrku suunata kokku 110 gigavatt-tundi gaasi päevas. «Kui võrrelda viimaste aastate absoluutset tipptarbimist Soomes, siis see kogus jääb sellele alla,» ütles Gasgridi tegevjuht Olli Sipilä.

Viimastel talvedel on olnud Soomes mitmeid päevi, kus gaasitarbimine on ulatunud üle 150 GWh. Sipilia lisas, et oht päevadeks, mil nõudlus gaasi järele ületaks tarnevõimsuse, on saabuval talvel siiski väike.

Kogu Exemplari laeva gaasivõimsust Soome võrku suunata ei saa, kuna lähipiirkonna gaasitorustikes on läbilaskevõimsus laeva tootmisvõimest väiksem. Varem voolas gaas Venemaalt läbi Soome Imatra toitepunkti, kus jaotati seejärel kogu Soome magistraalvõrgu peale gaas laiali.

Kevadel on Gasgridil võimalik suurendada Lõuna-Soome torujuhtmete läbilaskevõimet 135 gigavatt-tunnini.

Veel mais teatas Gasgrid, et Exemplari laeva «hoiu- ja tarnevõimsus on piisav nii Soome kui ka Eesti gaasivajaduseks». Sipilä sõnul viitas maikuise teate kommentaar eelkõige iga-aastasele gaasivajadusele, millest laeval kergesti piisab.

Gasgridi hinnangul jõuab FSRU eeldatavasti Inkoosesse detsembris ning hakkab gaasi torujuhtmesse pumpama 2023. aasta jaanuaris. Eilse seisuga pole siiski veel päris kindel, kas sealsel kail kõik tööd laeva vastuvõtmiseks detsembriks valmis saavad. Kui valmis ei jõuta, tuleb FSRU ajutiselt Paldiski LNG-terminali, mis valmib ilmselt varem.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles