Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

IATA: lennupiletite järsk kallinemine jätkub

Copy
Qatar Airwaysi Boeing 787-9 Dreamliner.
Qatar Airwaysi Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Caro/Schuelke/SIPA

Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) peadirektor William Walsh hoiatab, et juba niigi aastaga veerandi võrra kallinenud lennupiletite hinnatõus jätkub.

Lennupiletite hinnad on viimase aasta jooksul tõusnud 25 protsenti, mis on suurim aastane hüpe alates 1989. aastast. Kõige kiirem oli kallinemine tänavu aprillis, mil lennupiletite hinnad kerkisid koguni 18,6 protsenti.

Walshi sõnul on lennupiletite hinnatõusu peamised põhjused rafineerimisvõimsuste nappus ja lennufirmade finantsseisund, vahendas CNBC.

Pandeemia ajal rafineerimisvõimsused vähenesid ja nüüd, kus nõudlus tublisti kasvab, liiguvad lennukikütuste hinnad üha kõrgemale. Näiteks USA rafineerimisvõimsus on tänavu 5,4 protsenti väiksem kui 2019. aasta haripunktis, viimase kaheksa aasta madalaimal tasemel. Langus tekkis pärast rafineerimistehaste sulgemist ja ümberehitusi, et toota rohkem taastuvkütuseid.

«Kuigi reisijad maksavad piletite eest rohkem, ei pruugi lennufirmad kasumit teenida,» lisas Walsh. Arvestades paljude lennufirmade finantsolukorda, on nad tema hinnangul sunnitud kandma kõik kasvanud kulud kohe reisijatele üle.

«Kuid on veel üks tegur, mis võib tõugata piletihindu veelgi kõrgemale – Venemaa teade sõjalisest mobilisatsioonist,» lisas Qatar Airwaysi tegevjuht Akbar Al Baker.

Venemaa president Vladimir Putin teatas kolmapäeval osalisest sõjalisest mobilisatsioonist Venemaal. «Minu jaoks valmistab suurimat muret konflikti levik, mis õhutab inflatsiooni, avaldades tarneahelale suuremat survet,» rääkis Al Baker. «Tulemuseks on vähem reisijaid lennukites.»

Samas kutsus Al Baker üles investeerima rohkem alternatiivkütustesse ja lisas, et Qatar Airlines on valmis investeerima säästvasse kütusesse tingimusel, et need on «mõistliku hinnaga».

Ka Walsh märkis, et loodab näha rohkem investeeringuid säästva lennukikütuse tootmiseks, kuid samas tuleks raha suunata ka traditsiooniliste rafineerimisvõimsuste kasvatamiseks.

Eelmisel aastal seadis IATA ülemaailmsele lennundusele eesmärgiks viia 2050. aastaks süsinikdioksiidi heitmed peaaegu nulli.

Tagasi üles