Rail Baltic Estonia kuulutas välja uue hanke Ülemiste raudteetaristu ehitamiseks.
Rail Baltic lõi Ülemiste reisiterminali ehituse juppideks (1)
Rail Balticu eelmisele Ülemiste ühisterminali ehitushankele laekus vaid üks pakkumus, mille hind oli 346 miljonit eurot. Hanke eeldatav maksumus oli toona 176 miljoni.
Kuna hinnakallinemine oli pea kahekordne, otsustas Rail Baltic uue suurhanke väljakuulutamisest loobuda ning loodab terminali ehitatud saada jupi kaupa.
«Pärast seda, kui Ülemiste lähiala ja terminali komplekshange esimese hooga soovitud tulemust ei toonud, otsustasime ehitustööde hankimisega edasi liikuda etapi kaupa. Loodetavasti aitab selline lähenemine tõsta konkurentsi ning on ühtlasi rohkematele pakkujatele jõukohane. Etapiti ehitusega edasi liikudes on ka töövõtja vaates riske vähem ning hankeobjekt hoomatavam,» selgitas Rail Baltic Estonia operatsioonide juht Marko Kivila.
Eile välja kuulutatud hanke ehitustööde eesmärgiks on ümber ehitada olemasolev Ülemiste raudteeinfrastruktuur, et teha ruumi tulevikus ehitatavale Rail Baltica 1435 mm rööpmelaiusega raudteele. Selle jaoks tuleb lammutada ligi 16,3 kilomeetrit olemasolevaid rööbasteid, mille asemele ehitatakse üle 8 kilomeetri uusi 1520 mm rööpmelaiusega raudteid.
Muu hulgas ehitatakse ümber ka muid raudteesüsteeme, näiteks kontaktvõrk ja elektrivarustus.
Kivila sõnul oodatakse äsja väljakuulutatud hankele pakkumisi novembri keskpaigaks ning esimese etapi ehitustöödega tahetakse alustada kohe pärast lepingu sõlmimist ehk praeguste plaanide kohaselt 2023. aasta kevadel. «Ehitusload tööde tegemiseks on juba praegu väljastatud ning valdav osa raudteetöödest peab olema lõpetatud 2024. aasta jooksul, kuid lepingukohased tööd jätkuvad veel kuni 2026. aastani,» lausus Kivila.
Tööde ajal peab olema tagatud toimiv rongiliiklus peateedel ning selle jaoks rekonstrueeritakse ajutiselt olemasolev releepõhine liiklusjuhtimissüsteem. Lisaks raudteetöödele on ehitushanke mahus raudteega ristuvate tehnovõrkude ja Kantsi viadukti ümberehitus.
Eraldiseisvana kuulutatakse käesoleval aastal välja ka Ülemiste ühisterminali raudteealuste kandekonstruktsioonide ehitustööde hange, millega ehitatakse valmis tulevase, Linda nime kandva hakkava terminali maa-alune korrus. Need tööd toimuvad raudteeinfrastruktuuri ehitustöödega samaaegselt.
Konstruktsioonide ehitamine toimub pärast olemasoleva raudtee lammutamist ning peab valmima enne uute raudteede ehitust, nõudes infrastruktuuri töövõtjalt ning terminali konstruktsioonide töövõtjalt tihedat koostööd. Väljakutseks saab olema toimiva rongiliikluse tagamine, mille tõttu tuleb osa töödest teha Eesti Raudtee ASiga kokkulepitud ajaakendes. Vastavalt 1520 mm raudtee-ehituse tööde praktikale kasutatakse ehitustööde lepingus ühikhinnapõhist tasustamist.