E, 26.09.2022

Hispaania metroorongid hakkavad sõitma Eesti ettevõtte superkondensaatoritega

Carl-Robert Puhm
, majandusajakirjanik
Hispaania metroorongid hakkavad sõitma Eesti ettevõtte superkondensaatoritega
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
15 CAF Urbos III trammile (pildil), lisandub 2024. aastal veel 8 Skeletoni kondensaatoritega Urbost.
15 CAF Urbos III trammile (pildil), lisandub 2024. aastal veel 8 Skeletoni kondensaatoritega Urbost. Foto: Metro de Granada Facebook

Hispaania veeremitootja CAF tarnib Granada linnale kaheksa uut metroorongi, mis on varustatud Eesti ettevõtte Skeleton Technologies superkondensaatoritega.

Skeletoni teatel suurendavad nende Eestis välja töötatud seadmed nii rongide energiatõhusust, vähendavad võrgu käitamiskulusid kui ka CO2-heidet. Tänu superkondensaatori kasutamisele väheneb ühe rongi süsinikuheide 23 tonni, ütleb Skeleton.

«Praeguseks on enamik maailma trammitootjaid Skeletoni kliendid. Koostöös CAFiga jõuavad meie superkondensaatorid Granada metroos nüüd ka maa alla. 13 aasta eest Tartust alguse saanud ettevõttena oleme oma toodetega aidanud säästa energiat kümnete linnade ühistranspordisüsteemis,» ütles ettevõtte ärijuht Ants Vill.

Tõsi, Granada metrood saab metrooks nimetada vaid tinglikult, sest 26 peatusest paikneb maa all vaid kolm. Praegu teenindab liinivõrku 15 CAF Urbos III trammi, millele 2024. aastal lisandub veel kaheksa Skeletoni kondensaatoritega Urbost.

Eeltöö metroorongide varustamiseks superkondensaatoritega algas mullu, kui Skeleton ja CAFi kontserni kuuluv rööbastranspordi elektrilahenduste suurtootja CAF Power & Automation sõlmisid lepingu energiasalvestussüsteemides kasutatavate superkondensaatorite tarnimiseks.

«Nüüdses majanduskeskkonnas, kus energiahindadel tundub puuduvat lagi, tuleb kõiki ressursse säästlikult kasutada. Superkondensaatoritel on rööbastranspordi arengus äärmiselt suur roll, võimaldades kineetilise energia maksimaalset taaskasutamist,» selgitas ettevõtte ärijuht.

Superkondensaatoritel põhinev süsteem talletab rongi pidurdusenergia ja taaskasutab seda kiirenduseks. Superkondensaatorid sobivad selleks hästi, sest need on täislaetavad kõigest mõne sekundiga ning on märkimisväärselt suurema võimsuse ja pikema elueaga kui näiteks liitiumioonakud. Skeletoni väitel suudab nende superkondensaator energiat salvestada 98-protsendilise tõhususega ja seda isegi 15-aastase pideva töö korral.

Villi sõnul on ettevõtte tooteportfelli välja töötanud Skeletoni Tallinnas asuvad arendusmeeskonnad, mis koosnevad peaasjalikult Tallinna Tehnikaülikooli ja Tartu Ülikooli kasvandikest. «On uhke tõdeda, et meie insenerid ja IT-spetsialistid on üleilmses konkurentsis absoluutsed tipud ning arendavad tehnoloogilisi lahendusi maailma juhtivatele tööstus- ja transpordiettevõtetele.»

Märksõnad
Tagasi üles