Suviste festivalide korraldajad on rahul, et piirangueelsete aastate festivalid on tagasi ning olenemata sellest, kas tegemist on tasulise või tasuta üritusega, julgevad inimesed taas üritusi väisata.
Festivalikorraldajad: suvel taastus pandeemiaeelne külastatavus
«Eelnevat kaht keerulist piiranguaastat arvesse võttes prognoosisime festivali eelarves piletitulu 30 protsenti madalamat kui koroonaeelsel ajal. Festivali ette valmistades pidime arvesse võtma ka kõikide teenuste hinnakasvu,» kommenteeris Viljandi pärimusmuusika festivali piletimüügipealik Anu Rannu BNSile.
Rannu sõnul alustati festivalipasside müügiga mullu 1. detsembril, tavaliselt ostetakse 25 protsenti passidest ära paari esimese päevaga. «Sel aastal oli eelmüük varasemaga võrreldav ja lõpuks kujunes külastuste arv varasemate aastate tasemele, mis isegi ületas meie tagasihoidlikku prognoosi,» lisas ta.
Rannu märkis, et nelja päeva jooksul külastati festivalile ligi 25 000 korda. «Populaarseim festivalipäev oli laupäev ligi 10 000 külastusega, järgnes reede 7000, neljapäev 5000 ning pühapäev 3000 külastusega,» sõnas ta. Ta juhtis tähelepanu sellele, et külastuste arvu ei saa võrdsustada külastajate arvuga, kuna alapääset või päevapassi võib üks inimene osta mitu korda.
Tartuffi ja PÖFF Tartu juhi Mirjam Võsaste sõnul külastas Tartu armastusfilmide festivali Tartuff koos filmide ja eriüritustega ligikaudu 14 100 inimest, mis oli ligilähedane 2019. aastale.
Tema sõnul ei olnud festivalil sel aastal piiranguid, pigem mindi korralduses tagasi pandeemiaeelsesse aega, kus oli rohkem filme ja üritusi. «Saime korraldada kõike täpselt sellises mahus, nagu tahtsime ja täiesti murevabalt,» lausus Võsaste.
Auris Rätsep, Pärnu Vallikääru aasal toimunud Grillfesti korraldaja, kommenteeris BNSile, et sel aastal oli ürituse külastatavus aegade parim. «Hinnanguliselt kahel päeval rohkem kui 50 000 inimest. Rohkem Pärnu Vallikääru aasale ei mahu,» märkis Rätsep.
Tema sõnul on kultuurisektoris ürituste totaalne ülepakkumine, mistõttu on korraldajatele järgmised aastad tõeliseks väljakutseks. «Omaette teema on ka tarbijakäitumine – rahvast nagu jagub igale poole, aga tarbimine teeb majandusolude sunnil vähikäiku,» nentis ta.
Ainsa erinevusena võrreldes 2019. aastaga tõi Grillfesti juht välja hügieeniteema suurema fookuse. «Korraldajatena peame olema valmis igasugusteks arenguteks ja taandarenguteks võimalike uute ohtude, peamiselt pandeemiate osas, varem selliseid valmisolekuid ei olnud vaja,» selgitas ta.