Kuidas mõjutab karjäär suurettevõttes ettevõtja edaspidist saatust? Columbia ärikool uuris teemat Taani andmete põhjal.
Kogemus suurettevõttest kahandab ettevõtja edukust
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ühelt poolt poolt peetakse struktureeritud kogemust kasulikuks, teisalt võib aga suurettevõte ettevõtja mõtlemise ära rikkuda, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb. Ka Eestis on näiteks Hansapanga töötajad liikunud ettevõtlusesse erineva edukusega.
Üks on selge: eelnev kogemus on kriitiline faktor ettevõtja edukuses. Lähtudes kogemusest ja taustast, millises äris on lootused edule suurimad?
Ettevõtja edu alus on oskused ja visioon. Väiksemas ettevõttes tuleb tegeleda kõigega. Raha on tavaliselt vähe, ning see sunnib mõtlema loovalt. Suures ettevõttes (või riigis) on asjad vastupidi. Tuleb spetsialiseeruda oma kitsale lõigule või erialale.
Ettevõtja edu alus on oskused ja visioon. Väiksemas ettevõttes tuleb tegeleda kõigega. Raha on tavaliselt vähe, ning see sunnib mõtlema loovalt. Suures ettevõttes (või riigis) on asjad vastupidi. Tuleb spetsialiseeruda oma kitsale lõigule või erialale.
Senised uuringud on peamiselt keskendunud küsimusele, mis tüüpi inimesed löövad ettevõtjatena läbi. Vähem on andmeid selle kohta, kuidas mõjutab eelnev kogemus läbilöögivõimet ettevõtjana. Uuring defineeris edukuse läbi finantstulemuste ja omandisuhte pikaajalisuse.
Tulemuste kohaselt pärines väiksematest ettevõtetest rohkem ettevõtjaid. Finantstulemuste osas oli korrelatsioon pöördvõrdeline eelneva töökoha suurusega ühe «aga»-ga. Mida väiksemas ettevõttes töötas ettevõtja eelnevalt, seda parem finantstulemus. «Aga» tähendas, et ühemehefirma puhul nimetatud pöördvõrdeline korrelatsioon kadus.
Samasugune oli ka pikaajalise omandisuhte ja eelneva kogemuse seos. Suurettevõtte taustaga ettevõtjad ei jäänud pikaajaliselt oma ettevõtte omanikuks. Ka aga-erand oli sama. Järeldus on, et ettevõtluses vajalikud juhtimis- ning liidrioskused erinevad suurettevõttest saadavast kogemustebaasist. Teisalt, erand kinnitab reeglit. Teatud tööstusharudes võivad suhted ja reputatsioon kaaluda üles ettevõtja oskused.