Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Berliin nõuab Airbusi etteotsa rohkem sakslasi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Airbus 320 Põhja-Saksamaal Hamburg-Finkenwerderi tehases.
Airbus 320 Põhja-Saksamaal Hamburg-Finkenwerderi tehases. Foto: SCANPIX

 Saksa valitsus on tekitanud tulise tüli, nõudes Euroopa lennuki- ja kosmosetööstusettevõttelt EADSilt, et selle tütarettevõtte Airbusi juhtivatele kohtadele pandaks rohkem sakslasi – ähvardades vastasel korral võtta tagasi Berliini arendusabi ja ekspordikrediidi garantiid.

  Üritades mõjutada EADSi juhtimisotsuseid, kirjutas asemajandusminister Peter Hintze kirja Airbusi sakslasest tegevjuhile Tom Endersile, kes peatselt EADSi rooliratta pihku saab. Hintze mõistab oma kirjas hukka prantslastest juhtide ja Prantsusmaal tootmise «vastuvõetamatu» eelistamise firmas.

 Minister nõuab «nimetatud trendi muutmist».
 
 Nende nõudmiste valguses ei kujune Endersi elu just mugavaks, kui ta kevadel EADSi ohjad Louis Gallois’lt üle võtab.
 
Ühtlasi võib meeste ühisest ambitsioonist – teha EADSist ja Airbusist «normaalsed» firmad, mis on vabad poliitilistest sekkumistest – kujuneda paras komejant.
 Ühtlasi võib meeste ühisest ambitsioonist – teha EADSist ja Airbusist «normaalsed» firmad, mis on vabad poliitilistest sekkumistest – kujuneda paras komejant.
 
 Airbus hülgas nõudmised kiiresti ja kindlasõnaliselt, öeldes, et kiri «kõneleb ise enda eest» ega kujuta endast «mitte mingisugust alust aruteludeks» Berliiniga.
 
 «Airbus ei kavatse mingisuguseid tasakaalu ja proportsionaalsuse mänge kaasa mängida,» ütles firma.
 
 Hintze, Saksa kantsleri Angela Merkeli lähedase liitlase sekkumine leidis aset pärast seda, kui Enders ütles, et plaanib viia EADSi peakorteri Münchenist üle Pariisi ja Toulouse’i – kus juba paikneb grupi kõige olulisema divisjoni Airbusi baas.
 
 Kuigi kolimine ei puudutaks enamat kui 300 inimest, taasäratas teade Saksamaal kartused, et firma Prantsuse-Saksa tasakaal kipub Prantsuse poole kalduma – just pärast seda, kui Saksa valitsus nõustus võtma Saksa autotootjalt Daimlerilt üle 7,5-protsendilise osaluse EADSis.
 
 Saksa valitsuse ebatavaliselt räige sekkumine võib vallandada järjekordse poliitilise poriloopimise raundi Prantsusmaa ja Saksamaa vahel, kuigi paljud EADSis lootsid, et need ajad on nüüd lõpuks ometi läbi.
 
 Prantsuse valitsusel on EADSist 15 protsenti ja Prantsuse meediagrupil Lagardère’il 7,5 protsenti. Saksamaal on 22,5 protsenti, aga seda kontrollib ikka veel Daimler. Saksamaa on firmaga nii mõnigi kord näotult näägutanud.
 
 Kirjast õhkub Saksa valitsuse vana  frustratsiooni EADSi ja Airbusi peale, millel Berliini arvates tuleb hoolikalt silma peal hoida, arvestades Prantsusmaa mõneti agressiivset tööstuspoliitikat. Mis omakorda on prantslasi veelgi enam lõkkele õhutanud, muutes firma – nagu üks ametnik märkis – «üheks tõeliselt Prantsuse ja isegi enam kui Prantsuse firmaks».
 
 Hintze kurdab oma veebruari lõpus kirjutatud kirjas, mida Financial Times on näinud, et need 500 miljonit eurot, mille Berliin A350 arendamiseks välja käis, ei ole toonud kaasa Airbusi Hamburgi ja Breemeni baaside tugevdamist – nagu lubati.
 
 Minister nõuab, et EADS ja Airbus tagaksid sakslastest ja prantslastest juhtivtöötajate «pariteedi» mõlema ettevõtte «viiel ülemisel juhtimistasandil». Ühtlasi nõuab ta teatud uurimis- ja arendustegevuste tagasitoomist Saksamaale.
 
 Copyright The Financial Times Limited 2012
 
 
Tagasi üles